23 октомври 2020

Ями и спътници на кометата 67P/Чурюмов-Герасименко

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 юли 2015 в 15:22 19500
Снимка: ESA/Rosetta/Philae/CIVA

Космическият апарат "Розета" е изпратил нова актуална информация за кометата 67P Чурюмов-Герасименко, която наблюдава вече повече от година. Освен растящият газово-прахов облак, който я обгръща с приближаването на Слънцето, се виждат и кръгли ями върху повърхността на кометата.

Ямите по повърхността на кометата

Анализирайки снимките, учените установили, че дупките се образуват от срутване на повърхността над кухини. Ямите откриват малко каква е вътрешността на кометата. Колкото по-близо до Слънцето е кометата, толкова повече се затопля. Материалът й се състои главно от въглероден диоксид и въглероден монооксид под формата на лед, който започва да се топи. Но тъй като повърхността на кометата е твърда, то той постепенно се изпарява през пукнатини и разломи. Когато някъде се изпари много материал и образува кухина, на това място се срутва повърхността и се образуват ямите, които учените виждат на снимките.

Има и друга хипотеза - че ямите съществуват, откакто се е образувала кометата и са предизвикани от сблъсъци с първоначалните изграждащи кометата блокове.

Това, че ямите са разпределени неравномерно по повърхността, говори за неравномерната структура на кометата. Освен това, учените смятат , че по броя на ямите могат да определят възрастта на повърхността: колкото повече има от тях, толкова е по-млад участъка от повърхността. Това тяхно предположение се основава на наблюдения на южното полукълбо. То получава повече слънчева енергия и затова повече се изпарява.

През април 2014 г. на повърхността на кометата е станала експлозия, в резултат на която е изхвърлен материал с обем от един до 100 тона. Авторите смятат, че причината за експлозията е образуването на една от тези ями. Те се надяват да видят повече експлозии в бъдеще и дори се наблюдават поява на яма.

Малките спътници около кометата

Приборът GIADA(Grain Impact Analyser and Dust Accumulator) на сондата "Розета", което позволява да се анализират и изследват праховите частици, както и изображенията, заснети с камерата OSIRIS, разкриха стотици отделни обекти или свързани с гравитацията на комета, или отделящи се от нея. На снимките са открити малки обекти, както и много по-големи блокове, с площ от няколко сантиметра до два метра.

Било установено, че обектите около кометата се движат много бавно, със скорост няколко десетки сантиметри в секунда и се намират в пределите от 4 до 17 км от ядрото.

Голяма част от отломките се движат по елиптични орбити, но тъй като периодът на наблюдение е малък, учените не изключват, орбитите им да се окажат хиперболични и да се освободят от гравитацията на кометата.