Японски учени създадоха кожа чрез препрограмиране на стволови клетки

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 април 2016 в 09:51 3487 0

Кредит RIKEN

Японски учени от Центъра по биология на Института RIKEN са създали пълноценна кожа с космени фоликули и мастни жлези, препрограмирайки стволови клетки. Тази работа отваря пътя към прилагането на функционални трансплантации на кожа при изгаряне и при други пациенти, които се нуждаят от нова кожа, пише в прессъобщение сайтът на института.

Работата на японските изследователи е публикувана в Science Advances.

Учените от RIKEN имплантирали създадената от тях кожа чрез препрограмиране на индуцирани плурипотентни стволови клетки (iPS), в лабораторни мишки, след което тя успешно се свързала с нервните и мускулните влакна. Като основа на кожата изследователите използвали тъкан изолирана от венците на мишките и с помощта на различни съединения ти превърнали клетките от тъканта в стволови клетки, подобни на iPS клетки. В култури клетките се трансформират в нт.нар. ембриоидно тяло (EB) - група клетки, които отчасти приличат на развиващия се ембрион в реално тяло. Учените създавали EB от iPS клетки, използвайки Wnt10b сигнализация и след това имплантирали множество EB в имунодефицитни мишки, където те постепенно се изменят в специализирана тъкан, следвайки модела на истински ембрион. След като тъканите се диференцирали, учените ги трансплантирали от тези мишки в кожната тъкан на други мишки, където тъканите, като тъканта между външния и вътрешния пласт кожа, която е отговорна за голяма част от функциите като поникване на косми и секреция на мазнините, се развивали нормално. Освен това, имплантираните от тях тъкани създавали нормални връзки с околните нервни и мускулни тъкани, което позволява на тъканта да функционира нормално.

Източник: RIKEN

При предишни опити е била създадена изкуствена кожа, но без косми и мастни жлези.

"Досега, създаването на изкуствена кожа бе затруднено от факта, че всички досегашни опити не притежаваха важни органи - космени фоликули и екзокринни жлези, които играят важна роля в организма. С новия метод, ние успешно отгледахме кожа, която пресъздава функциите на нормалната тъкан. И сега сме много по-близо до осъществяването на мечтата за създаване лабораторно отглеждане на човешки органи за трансплантации. Освен това тъканите, отгледани по този начин, могат да бъдат алтернатива на тестоването на химически препарати върху лабораторни животни," заяви водещият автор на проучването от RIKEN Такаши Цуджи (Takashi Tsuji).

Наскоро японските учени направиха още един пробив. Сътрудници на Университета Яманаши са успели да клонират мишка от клетки в урина. Според японската информационна агенция HNK клетките са поставени в яйцеклетка, а след това били създадени четири клонирани мишки - мъжки и женски. Според учените в бъдеще тази технология може да помогне за спасяването на застрашени видове.