Метеорит от Сахара разказва за водата на Марс

Космически обект от най-голямата пустиня на Земята позволи на учените да направят изводи за историята на "Червената планета"

Ваня Милева Последна промяна на 02 ноември 2020 в 00:04 9411 0

Кредит: NASA

Парадоксално е, но метеорит, открит в пустинята Сахара, е дал на учените нова храна за размисъл относно водата на Марс.

В планетарната наука се води спор не от вчера за произхода на водата на Земята, Марс и други големи тела като Луната. Според една хипотеза тя идва от астероиди и комети след формирането на планетите. Но някои изследователи смятат, че водата може да е просто едно от многото вещества, които се срещат естествено по време на формирането на планетите. Новият анализ на древния марсиански метеорит добавя подкрепа за втората хипотеза.

През 2011 г. в пустинята Сахара е открит метеоритът "Северозападна Африка 7034" (Northwest Africa 7034 или NWA 7034) с прозвището „Черната красавица“ (Black Beauty) и се смята за втория най-стар метеорит, откриван някога на Земята. Подробно проучване на това космическо тяло позволи на учените да направят нови изводи за Марс и водата на "Червената планета".

Характерна особеност на метеорита, който през 2013 г. бе класифициран като марсианска базалтова брекча по състав, е съотношението на желязо и манган в неговия състав, подобно на това, което се среща в други марсиански метеорити, но в същото време в NWA 7034 са открити изотопи на кислород, които не са типични за скалите с марсиански произход.

Международен екип от учени, включващ специалисти от Франция, Дания и Япония, провежда подробно проучване на минералния състав на небесното тяло и установява, че на Марс не само е имало вода преди 3,7 милиарда години, както се смяташе по-рано, а се появила на „Червената планета“ най-малко 700 милиона години по-рано, преди 4,4 милиарда години. Като доказателство изследователите посочват следите от окисление, характерни за водата, открити в метеорита.

Черната Красавица. Марсианският метеорит NWA 7533 струва повече от теглото му в злато. Кредит: NASA/Luc Labenne

Според учените, чиито резултати са публикувани в списание Science Advances, водата е била или на повърхността на Марс, или вътре в скалата, а някакъв удар е разтопил част от кората на Марс и нейните следи са били открити в „Черната красавица“. Същият сблъсък е освободил голямо количество водород, което води до повишаване на температурата на Марс, заобиколен в този момент от плътна атмосфера на въглероден диоксид.

Ако на Марс е имало вода по-рано от предполагаемото, това означава, че водата вероятно е естествен страничен продукт от някакъв процес в началото на формирането на планетата. Това откритие може да помогне на изследователите да отговорят на въпроса откъде идва водата, което от своя страна би могло да повлияе на теориите за произхода на живота и изследванията за живота извън Земята.

Справка: Early oxidation of the martian crust triggered by impacts