22 юли 2019
  •  Говорят медиците

На 22 юли 1951 за първи път кучета са изстреляни в околоземното пространство

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 юли 2019 в 00:00117611

Първите кучета астронавти са помияри, наречени Дезик и Циган. Облекли ги с ризи и панталони, за да се запазят сензорите по телата ми, ако решат да се почешат, нахранили ги, опаковали ги в специални контейнери и ги изстреляли на 22 юли, 1951 с ракета в околоземното пространство.

След 15 минути пътешествениците в стратосферата били спуснати с парашут на Земята невредими. Ръководителят на Държавната комисия Анатолий Благонравов взел кучето Циган в Москва, гостите на академика се чудели защо му е на солиден човек като него нечистокръвно куче.

А според руските учени, няма по-подходящи същества за космически експерименти от кучета смесена порода. Те умеят да се борят за оцеляването си, те са издръжливи и умни, което е особено важно в космоса. Кучетата за първия полет в космоса са взети от улицата, но са избрани внимателно: по размери, тегло, характер, фотогеничност. Кучето не трябва да бъде по-високо от 35 см и не по-тежко от шест килограма. И да изглежда добре на снимка - след полета тези снимки са красили страниците на световната преса. Фотогеничността е имала и научен смисъл: трябвало е да се види добре всяка тяхна реакция.

Едва след много експерименти с тези приятели на човека е дошъл редът на Юрий Гагарин. Не случайно той се шегувал: "Аз не знам дали съм първият човек или последното куче".

Трябва да подчертаем, че полетът на двете кучета е суборбитален, а кучето Лайка е първото животно, полетяло в орбита около Земята на 3 ноември 1957 г. на борда на съветския изкуствен спътник „Спутник-2“ . То също не е чистокръвна порода, а мелез между самоед и териер.

sancho 24.07 2015 в 10:06 1
Всъщност това не е повод за гордост или някакво научно постижение. Изстреляни са кучета в космоса, само за да се направи някаква пропагандна акция, защото техниката не е била на добро равнище, изстреляни са много повече кучета, отколкото е обявено.
А са подбирани помияри, защото единствения резултат от техния полет е - да умрат мъчително в космоса.
А забележката на Гагарин е напълно уместна, не е никаква шега. Вероятността да оцелее при този полет е оценявана на 35 %.