Най-големите птици в историята са били почти слепи

НаукаOFFNews Последна промяна на 01 ноември 2018 в 10:37 6612 0

Гигантските "слонски птици" (епиорниси) в древните гори на Мадагаскар през нощта. Реконструкция: John Maisano for the University of Texas at Austin Jackson School of Geosciences.

Според ново проучване, епиорнисите, смятани за най-големите птици и изчезнали само преди 500-1000 години, вероятно са били практически незрящи и са водели нощен начин на живот, съобщава сайтът Phys.org.

Проучването е публикувано в списание Proceedings of the Royal Society B.

Епиорнисите (Aepyornis) се считат за най-големите птици в историята на Земята - техни представители могат да достигнат три метра височина и тегло до 860 килограма. Те не можели да летят и са живели на остров Мадагаскар докато не са изчезнали напълно (отново заради хората) сравнително наскоро, но въпреки това много малко се знае за тях.

Дълго учените смятаха, че тези птици са подобни на другите големи нелетящи птици като емуто и щрауса, които са активни през деня и имат добро зрение.

Но, както показва новото проучване на екип от Университета на Тексас в Остин, епиорнисите са имали съвсем различен начин на живот, благодарение на реконструкция на мозъка им.

Птичите черепи обвиват плътно мозъците им като завоите и кривите на костите отговарят точно на мозъчните структури. Изследователите изследват черепите на два вида епиорниси.

Използвайки данни от компютърна томография за двата черепа, изследователите успяха да създадат дигитални реконструкции на мозъка, наречени ендокасти. Освен това изследователите създадоха ендокасти за близки роднини на епиорнисите, както живи, така и изчезнали.

Дигиталната мозъчна реконструкция на наскоро изчезналата птица епиорнис показва, че нейната зрителна област практически отсъства, характеристика, която споделя с близката ѝ птица киви, и което показва, че е нощна и вероятно сляпа. Това е в контраст с друга нелетяща птица, наречена тинаму, която е активна през деня и може да вижда добре. Кредит: C. Torres for The University of Texas at Austin

Учените установиха, че мозъкът на епиорнисите има много малък зрителен дял. Оказа се, че тази област на мозъка на епиорнисите  е подобна на тази на птиците киви, които имат лошо зрение и водят нощен живот. Резултатите изненадаха учените.

"Никой не подозираше, че епиорнисите са били нощни", коментира Кристофър Торес (Christopher Torres), водещ автор на изследването.