26 септември 2020

Най-малко 300 наносателита обикалят планетата ни

Миниатюрните машини се изпращат в орбита от университети и частни компании

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 ноември 2015 в 09:56 19300
Снимка: Wikipedia

Най-малко 300 наносателита са изстреляни в околоземна орбита от 2000-та г. насам, съобщиха представители на Оксфордската технологична компания Satellite Applications Catapult, която се занимава с проследяването на всички известни такива апарати.

За наносателити се смятат космически апарати, които тежат не повече от 10 килограма. От компанията посочват, че бройката на тези спътници може да е по-голяма, тъй като те не могат да проследяват военните проекти и допускат, че имат данни за около 90% от всички такива устройства.

Сред най-популярните наносателити са моделите CubeSats, които нашумяха преди няколко години поради изключително достъпната си цена от няколко стотин хиляди долара, включваща тяхното създаване и извеждане в орбита. Концепцията за този тип апарати се базира на идеята, че човечеството може да научи много повече за космоса, ако използва мрежи от миниатюрни спътници, вместо известните ни големи орбитални апарати.

Към момента наносателити използват преди всичко университетите, но не е малък броят и на частните компании, които извеждат в орбита такива машини, за да събират данни, изображения и др.