24 септември 2020

Наносателитите вече ще могат да се командват взаимно

Една скучна задача за машините, но голям скок за роботите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 януари 2016 в 12:08 15840
Снимка: Deep Space Initiatives / Space Flight Laboratory

Учени от компанията Deep Space Industries в сътрудничество с Института за космически изследвания към Университета в Торонто (University of Toronto Institute Of Aerospace Studies) са успели да направят първата успешна демонстрация на това как два наносателита се командват един друг, съобщава Popular Science.

За наносателити се смятат космически апарати, които тежат не повече от 10 килограма. Сред най-популярните наносателити са моделите CubeSats, които нашумяха преди няколко години, поради изключително достъпната си цена от няколко стотин хиляди долара. В тази цена влиза както тяхното създаване, така и извеждането им в орбита. Концепцията за този тип апарати се базира на идеята, че човечеството може да научи много повече за космоса, ако използва мрежи от миниатюрни спътници, вместо известните ни големи орбитални апарати.

Демонстрацията на Deep Space Industries включвала два малки сателита, единият от които е подавал команди на другия накъде да се движи. По този начин се прокарва път към това "рояците" от наносателити да се движат сами из Космоса и да го изучават.

Ето как коментират демонстрацията от компанията:

"В този експеримент един от два космически кораби (CanX-4) автономно програмира другия (CanX-5) за извършване на промяна в орбитата, използвайки своята бордова система за управление (...). CanX-5 впоследствие извърши маневра, увеличавайки орбитата си. (...) това е първият път в историята, когато един сателит автономно управлява друг да извърши принудителни маневри, без намеса на оператор".