27 ноември 2020
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Нобеловата награда за икономически науки е за развитието на теорията за търговете

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 октомври 2020 в 12:34 25060

Обявени са лауреатите на наградата в памет на Алфред Нобел за икономически науки през 2020 година, определени от Шведската банка (Sveriges Riksbank Prize).

Това са Пол Р. Милгръм (Paul R. Milgrom) от Университета Станфорд, САЩ и Робърт Б. Уилсън (Robert B. Wilson) от Университета Станфорд, САЩ. В официално изявление Нобеловият комитет съобщи, че наградата е присъдена за "подобрения в теорията на търговете и създаване на нови формати на търг".

Тазгодишните лауреати Пол Милгръм и Робърт Уилсън изучават как фукнционират търговете. Те използват познанията си и за да създадат нови формати на търгове на стоки и услуги, които се продават трудно по традиционния начин, например радио честоти. Техните открития са донесли ползи на продавачите, купувачите и данъкоплатците по света. 

Кредит:© Johan Jarnestad/The Royal Swedish Academy of Sciences

Хората винаги са продавали неща на този, който даде най-висока цена, или са ги купували от онзи, който представи най-евтината оферта. Днес предмети с астрономическа стойност сменят ежедневно собствениците си на търгове - не само ежедневни предмети, образци на изкуството и антики, но и сигурност, полезни изкопаеми и енергия. Обществените поръчки също могат да бъдат провеждани като търгове. 

Използвайки теорията на търговете, учените опитват да разберат резултатите при различни правила за наддаване и финалните цени - формата на търга. Анализът е труден, защото наддаващите действат стратегически, на основата на наличната информация. Те взимат предвид както това, което сами знаят, така онова, което смятат, че другите участници знаят.

Робърт Уилсън развива теорията за откритите търгове на стоки (common value auctions) - стойността не е известна в началото, но накрая е една и съща за всички. Примерите за това включват стойността на радио честотите или обем полезни изкопаеми в определен район. Уилсън показва защо рационално наддаващите обикновено правят залози под своята собствена най-добра оценка за стойността - те се притесняват от "проклятието на победителя", че ще платят твърде много спрямо реалната стойност и така ще изгубят.

Пол Мигръм формулира по-обща теория за търговете, която се отнася не само за откритие търгове*, но и за закритите търгове (private value auction), при които собствените оценки варират от един на друг участник. Той анализира стратегиите на наддаване в редица познати формати на търгове, показвайки, че този, търг, който ще даде на продавача най-голям очакван приход, е когато наддаващите научат повече за оценките един на друг по време на наддаването. 

С времето в обществата се предават все по сложни предмети между потребителите като места за кацане или радио честоти. Затова Мигръм и Уилсън създават нови формати на търг на много свързани помежду си обекти едновременно, които от страна на продавача са мотивирани от голямата обществена полза, вместо от максималния приход. През 1994 г., властите в САЩ за пръв път използват формите на търг на учените, за да продадат радио честоти на телеком оператори. Оттогава много други страни ги последват.  

"Тазгодишните лауреати за икономически науки създават фундаментална теория и по-късно използват резултатите си в практически приложения, които се разпространяват в световен мащаб. Техните открития са от голяма полза за обществото“, заяви Питър Фредриксон, председател на Наградния комитет по икономика.

Нобеловата награда за икономически науки през 2019 г. бе връчена на Абхиджит Банердже (Abhijit Banerjee), Естер Дюфло (Esther Duflo) и Майкъл Кремър (Michael Kremer) за "техния експериментален подход към намаляване на бедността по света".

* "Търгове, договори и риск" - инж. Асен Антов, лекция за студенти от УАСГ


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.