Нови идеи за обяснение на загадката на звездата Таби

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 май 2017 в 00:00 7586 0

Звездата Таби (KIC 8462852) прикова вниманието на света още през септември 2015 г., когато се установи, че показва загадъчно спадане на яркостта. Преди седмица беше съобщено, че звездата отново е потъмняла, което накара обсерватории от цял свят да насочат своите телескопи към нея, а също и да се търсят нови обяснения за поведението й. За две от тях разказва Universe Today.

Досега предположенията варираха от преминаващ рой комети до извънземна мегаструктура.

Но последните изследвания описват нови причини. Първата е присъствието в системата на троянски астероиди и масивна планетата с пръстени, а втората - на пръстенова система във външната част на системата на KIC 8462852.

Огромна планетата с пръстени и троянски астероиди

Първото проучване, озаглавено "KIC 8462852: Ще се върнат ли троянците през 2021 г.?", е проведено от екип учени от Испания.

Работата се основава на данни от телескопа  "Кеплер", които показват спадове в яркостта на звездата до 20% през 2015 г., а по-късно се наблюдават непериодични повторения на затъмненията. Екипът създава модел на системата, който показва, че обект с пръстени и троянски астероиди, следващи една и съща орбита, може да обясни загадъчното поведението на звездата.

Системата на звездата Таби според испанските изследователи. Източник: F. Ballesteros et al.

Това обяснение на испанските астрономи не само представя напълно естествен сценарий на това, което може да е причина за потъмняването на звездата, но също така предлага предсказание, което (ако е вярно), ще потвърди тяхната теория.

"Докато по-голямата част от сценариите, които вече са обсъждани от други автори се позовават на наличието на астрономически обекти, които никога не са били пряко наблюдавани от рояк комети (Boyajian et al. 2016), до сфера на Дайсън (Wright et al. 2016 г.), нашият модел изисква наличието на сравнително познати обекти, а именно голяма планета с орбитални пръстени и облак от троянски астероиди. Нещо повече, нашият модел ни позволява да направим конкретна прогноза: облакът от троянски астероиди трябва да доведе до нов период в кривата на светлината спадове приблизително в 2021 г.", заявява Фернандо Балестерос (Fernando J. Ballesteros), водещ автор на проучването от Университета на Валенсия (Испания).

Интересното е, че Джейсън Райт (Jason Wright) от Университета на Пенсилвания, който предлага теорията на извънземна мегаструктура, коментира работата на испанските учени. Както посочва на уебсайта си, AstroWright, теорията наистина има няколко силни страни, но не отчита някои наблюдения.

Възможно ли е извънземна мегаструктура да причинява затъмнението на Таби?. Източник: Eburacum45

Според него спадове в яркостта са доста значителни, което не може лесно да се обясни с природни явления. Проучването не засяга може би най-важното, според Райт, което е масата, което е необходима, за да се създаде затъмнението.

"Те се нуждаят от много астероиди - те всъщност не казват колко, но броят им трябва да е огромен - повече от масата на Юпитер! Не ми е ясно как може такъв рояк да бъде на съвместна орбита с планета и да остане стабилен. Част от причината за троянските астероиди на Юпитер е, че те наистина не смущават Юпитер. Също така, как се поддържа материал с масата на Юпитер от колапс или формиране на планетата? Освен това, от къде се е взела толкова скална маса, от която може да се изгради цял Юпитер?!", коментира Джейсън Райт.

Концепция на художник на орбитален рояк от фрагменти на комети около звездата Таби. Източник: NASA / JPL-Caltech

Пръстен около системата Таби

Втората статия, озаглавена "Пръстените на Табита" (Табита Бояджиън (Tabetha Boyajian) е водещ автор на първото проучване на звездата), също наскоро бе представена ​​в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Проф Джонатан Кац (Jonathon Katz) от Университета на Вашингтон, автор на статията, твърди, че наблюдаваните спадове в светимостта на звездата Таби могат да бъдат причинени от материал в тази слънчева система - по-специално, пръстеновидна структура, която се намира между телескопа Кеплер и KIC 8462852.

Въз основа на интервала между спадовете, а също и орбитата и пряката видимост на телескопа, Джонатан Кац изчислява какво разстояние трябва да е разположен хипотетичният пръстен и дава оценка за размера и разпределението на твърди частици в него. Както пише в публикацията си Кац, обект с размер 600 м ще може да закрие зялата светлина, идваща от звездатна Таби, макар и за кратко.

Възможно ли е пръстеновидна форма във външната част от системата на Таби да причинява наблюдаваното затъмняване на звездата? Източник: НАСА / JHUAPL / SwRI

Нещо повече, като се има предвид орбитално движение на Кеплер (и на Земята), наблюдаваните спадове в яркостта изискват съществуването на затъмняващ облак, който се простира по протежение на пръстена на разстояние равно на пропътуваното разстояние на телескопа. В крайна сметка тази публикация е по-скоро мисловен експеримент, отколкото окончателна хипотеза, както признава Кац в заключенията си.

"Появата на дълбоки спадове, разделени с около две години от наблюденията на Кеплер, е намек, че явлението може да е локално, а не околозвездно. Това ни кара да се замислим, но не е статистически убедително, защото интервалът се различава от точното число, кратно на Кеплеровите години с няколко процента. Но трудността на разработката на убедителен околозвезден модел и историята на откриването на тесни планетни пръстени от затъмнение на звезди оправдава изследването на възможни обяснения, включващи пръстени в Слънчевата система", обяснява Джонатан Кац.

Друг интересен аспект от изследването на Кац е фактът, че то също прави прогнози за бъдещите затъмнявания. Според хипотезата му, бъдещите спадове ще се наблюдават от Земята на интервали, които ще са точно една година един от друг. Но според Райт, който коментира и тази статия, Кац е направил погрешна преценка.

"Някои от последиците са разработени, но някои от математическите изчисления изглеждат погрешни според мен (той прогнозира, че спадове, ще бъдат видими на всеки 365,25 земни дни от земята, но игнорира орбиталното движение на този обект). Освен това, този пръстен не може да обясни всички спадове, а и как въобще е възникнал", коментира Джейсън Райт.

В крайна сметка, може би никога няма да разберем какво се крие зад странното поведение на KIC 8462852. Но телескопите от ново поколение със сигурност дават надежда, че сме все по-близо до обяснението и кой знае, може би някой ден наистина ще проучим тази система директно и да видим кои теории са верни.