Откриха бозайник от времето на динозаврите с млечни зъби

Offnews Последна промяна на 06 май 2017 в 09:03 7133 0

Илюстрация на Wareolestes rex: Elsa Panciroli

Британските палеонтолози съобщиха, че са открили много добре запазени вкаменелости от бозайника Wareolestes rex, които разкриват, че видът е хранил малките си с мляко.

Този вид от периода Средна Юра преди 165 милиона години е известен вече на науката.

Във фосилизираната челюст на младото животно, намерено на шотландския остров Скай, са открити млечни зъби. Според учените, възрастната женска е отделяла мляко върху гола част от кожата си, от което са се хранили малките й. Методът е подобен на използвания от птицечовката. Зърната и сученето по времето, по което е живяло това животно, все още не са се били появили.

Фосилите на 2-сантиметрова челюст са открити през 2015 г. и са едни от най-цялостните на толкова ранен бозайник, откривани извън Китай. Те са проучвани от палеонтолози от Националния музей на Шотландия в Единбург и Университета в Оксфорд, съобщава ВВС News.

С помощта на технологията за микро-СТ сканиране учените успяват да идентифицират млечни зъби и, вътре в челюста, постоянни зъби, които не са поникнали през венците. Според учените това показва, че Wareolestes rex е сменял зъбите си също както хората и други съвременни бозайници.

Смяната на зъбите е важна крачка в еволюцията на бозайниците и е свързана с производството на мляко за хранене на малки, обясняват учените.

Снимки: Elsa Panciroli

"Това е удивително откритие. Един от най-цялостните фосили на бозайник от Средна Юра, откривани в Шотландия. Това е било младо животно, което точно е губело млечните си зъби, а постоянните са започвали да напират през венците. Смяна на зъби като тази ни показва, че този ранен бозайник се е хранел с мляко от родителя докато не порасне до размерите на възрастен", обяснява Елза Панчироли (Elsa Panciroli), която води проучването на фосилите.

"Wareolestes са полагали грижи за своите малки, което поведение ние свързваме със съвременните бозайници", добавя Панчироли.

Предвид на това, че видът е живял в период, в който динозаврите са били доминиращ вид, Wareolestes rex е бил голям бозайник за времето си. Възрастните са достигали размерите на морско свинче.

По време на Средната Юра остров Скай е бил покрит от лагуни и изпълнен с костенурки, крокодили, птерозаври и динозаври. Континенталната част на Шотландия е била остров, заобиколен от полутропическо море, пълно с водни влечуги и амонити.