29 октомври 2020

Първите динозаври може би са снасяли яйца с мека обвивка, вместо черупка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 юни 2020 в 00:26 16160
Това е фосилизирано яйце от вида Mussaurus, тревопасен динозавър, живял в Аржентина. Снимка: Mark A. Norell et al. Nature 2020

Първите динозаври вероятно са снасяли яйца с меки обвивки и едва по-късно са еволюирали твърдите черупки според ново изследване, публикувано в Nature.

Тази хипотеза противоречи на разпространената идея, че динозаврите винаги са снасяли яйца с твърди черупки, подобно на съвременните птици. Марк Норъл (Mark Norell) от Американския музей за естествена история в Ню Йорк обяснява, че палеонтолозите не успяват да открият яйца от някои групи динозаври. Ако те винаги са снасяли яйца с твърди черупки, би трябвало всички да са еднакво разпространени, тъй като меките обвивки трудно фосилизират. Но докато има много запазени черупки на яйца от някои видове, от други, като Triceratops, изобщо няма.

Норел и екипът му откриват в Монголия няколко ембриона, за които се смята, че принадлежат на вида Protoceratops, живял преди между 83 и 72 милиона години. Когато откриват фосилите, "те са във фетална поза, извити", обясняват учените. Всеки е обвит от тънък филм. Екипът изследва и запазени ембриони от Mussaurus, вид ранен динозавър, живял преди около 200 милиона години, които също са обвити от тънък външен слой.

Джасмина Уиман (Jasmina Wiemann), член на екипа и учен от Университета Йейл, открива, че обвивките около ембрионите съдържат останки от протеините на яйцето.

След това Уиман изследва 26 вида яйца от изчезнали или съвременни животни и открива, че твърдите черупки и меките обвивки имат различни видове протеини, които оставят следи, след като фосилизират. Когато тя анализира пробите от Protoceratops и Mussaurus, открива, че и двете съвпадат с яйцата с меки обвивки.

За да определи дали най-ранните динозаври са имали меки или твърди обвивки на яйцата си, колегата й от Йейл Матео Фабри (Matteo Fabbri) събира база данни с информация за яйцата на 112 съвременни и изчезнали влечуги и птици, чиито еволюционни връзки са познати. Оказва се, че първите представители на много от групите, включително гущери и динозаври, са снасяли яйца с меки обвивки.

От първите динозаври произхождат три големи групи - Sauropodomorpha, които включват Mussaurus, Ornithischia, към които спадат Protoceratops; и Theropoda, към които принадлежат големи месоядни видове като Tyrannosaurus rex и птиците.

"Всеки клон на динозаврите развива независимо твърди черупки на яйцата", обяснява Фабри.

Първите динозаври са по-скоро като влечугите според своята физиология и поведение. Те вероятно са заравяли яйцата си с мека обвивка, за да са на топло и след това са ги изоставяли.

"До известна степен динозаврите са приличали на птиците по-малко, отколкото сме предполагали", допълва Уиман.

Източник: New Scientist - The first dinosaurs may have laid soft eggs without hard shells