15 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Първите генетично модифицирани кучета са отглеждани в Китай

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 октомври 2015 в 11:1146520
Тези кучета от породата бигъл, наречени Hercules (вляво) и Tyangou са първите генетично модифицирани кучета в света. Снимка: Guangzhou Institutes of Biomedicine and Health, Diane Shelton, Neuromuscular Disorders

За първи път, използвайки технология за редактиране на гените, учени от Китай са успели да отгледат специални кучета.

Те са създадени от породата бигъл, но са с двойно повече мускулна маса. Това се постига след като учените са ремахнали от тях гена, отговорен за производството на протеина миостатин. Този протеин ограничава растежа на мускулната тъкан.

Екипът е използвал технологията на генното редактиране CRISPR/Cas9, с помощта на която не толкова отдавна бяха създадени прасета, чиито органи са по-подходящи за трансплантация на хора.

Изследователите инжектирали в 65 ембриони на кучета молекула Cas9 с цел да повреди или унищожи двете копия на гена, отговорен за производството на миостатин. Родени били 27 кученца, но само при две - мъжко и женско- са били отрязани и двете копия на потискащия разтежа на мускулите ген.

"Тези кучета с имена Херкулес и Тянгоу или "небесно куче" имат повече мускули, отколкото обикновените бигъли. Ние смятаме, че тяхната сила и бързина също ще са по-добри от роднините им" - разказва за работата си Лянсюе Лай (Liangxue Lai). - "Те са по-подходящи за лов и полицейска работа".

Редактирането на гена при Херкулес е непълно. Все пак малък процент от мускулните клетки на кучето все още произвеждат миостатин. При Тянгоу напълно отсъства миостатин и мускулите й от раждането са по-големи от мускулите на събратята й.

Такива нарушения, всъщност, се срещат в природата - в породата уипет. Но тази операция може да бъде в услуга не само на развъждащите кучета. Американски лекари също се опитват да блокират производството миостатина с помощта на експериментална генна терапия в опит да забави загубата на мускулна маса при страдащи от мускулна дистрофия тип Дюшен.

Лай и колегите му отбелязват, че в близко бъдеще планират да създадат кучета и с други промени в ДНК, включително такива, които ще имитират човешки заболявания, като например болестта на Паркинсон и мускулна дистрофия. На такива животни могат да бъдат тествани нови методи за лечение на заболяванията.

"Целта на нашето проучване е да се разработи метод за създаването на нови модели животни за биомедицински изследвания" - коментира Лай. "Кучетата са много подобни на хората по отношение на метаболизма, физиологичните и анатомични характеристики".