Повтарящите се сигнали от дълбокия космос вероятно не са от извънземни. Ето защо

Ваня Милева Последна промяна на 17 февруари 2020 в 00:02 8837 0

Има много неща във Вселената, които тепърва ще разберем. Ние, мънички петънца, пълзящи по повърхността на малка синя точка, правим правим всичко възможно, за да разгадаем мистериите на голямата стара вселена.

Наскоро се появиха новини за една от най-мъчителните загадки. За първи път е открит бърз радиоимпулс (FRB), излъчващ се по повтарящ се модел от 16-денонощен цикъл, с четири дни прекъсвания и 12 дни мълчание.

Все още не знаем какво причинява тези изключително мощни милисекундни експлозии на радиовълни на милиарди светлинни години от нас. Повечето от тях не се повтарят, повечето от тях са съвършено непредсказуеми, а само пет от над 100 са проследени до източната част от нашата галактика.

Трудно е да се намери космическо явление, което да пасва на профила на FRB. Мощните силно магнитни неутронни звезди, наречени магнетари, са доста подходящи кандидати, но има някои съмнения дали могат да излъчват енергии от мащаба на бързите радиоимпулси.

Но липсата на солидно обяснение засега не означава, че трябва автоматично да се обръщаме към извънземните. Когато се появят необичайни космически явления спекулациите твърде бързо стигат до това предположение.

"Позоваването на извънземни се превърна в твърде систематичен, твърде лесен и твърде сензационен начин да се привлече вниманието на обществеността... [Това] ми напомня за начина, по който използвахме преди боговете", заяви пред ScienceAlert планетарният учен и астробиолог Чарли Линеувър (Charley Lineweaver) от Австралийския национален университет (ANU).

"Вместо богове, с които да си обясняваме загадките, сега имаме извънземни, които да обясняват загадките."

Извънземни комуникационни проблеми

През 2017 г. някои физици предположиха, че бързите радиоимпулси може да са произведени чрез изтичане на радиация от двигателите на извънземни космически кораби. Други изтъкнаха, че това може да е еднопосочна извънземна комуникация.

"Според мен тези обяснения не са изключени от наличните доказателства", отбелязва за ScienceAlert физикът Пол Гинспарг (Paul Ginsparg) от Университета Корнел и основател на arXiv.

"Но също така те не са им нужни, в смисъл, че остават също толкова или по-правдоподобни обяснения, които не използват извънземно разум."

Един голям проблем за идеята, че произходът им е извънземна цивилизация, е разнообразието от локации и разстояния. От локализираните FRB някои са на милиарди светлинни години, други са на стотици милиони от нас.

Астрономът Сет Шостак (Seth Shostak) от Института SETI отбеляза, че това само по себе си е достатъчно основание, за да отхвърлим хипотезата, че FRB са извънземни комуникации.

„Как извънземните могат да се организират от толкова много места във Вселената, за да участват в излъчването на един и същ вид сигнал?“ пише Шостак в публикация в блога на института миналата година.

"Едва ли е имало достатъчно време от Големия взрив, за да се координира такава широко разпръсната екипна работа, дори ако може да се измисли причина за това!"

За да има такива сигнали с изкуствен произход, най-малко 100 различни извънземни вида би трябвало да да разполагат с напреднали технологии, за да произведат толкова мощен сигнал, че да може да премине през космоса и да бъде открит от нас.

За контекст, тук на Земята, човечеството разработи технология, която може да излъчва радиовълни в космоса едва преди около 125 години. Това означава, че всяко радио предаване от Земята би изминало максимум само 125 светлинни години. За времето, когато сигналът стигне толкова далеч, той ще стане твърде тих, за да може да бъде открит.

Това не означава, че една по-напреднала цивилизация не би могла да изпрати по-мощен сигнал... но има и друг проблем. Всички тези хипотетични извънземни цивилизации би трябвало да са разработили своите технологии в точното време, така че всичките им сигнали да достигнат до Земята в един и същ интервал от шест години.

Сами ли сме?

Към днешна дата не разполагаме с достоверни доказателства, че има други интелигентни напреднали цивилизации. Тази липса на доказателства за други цивилизации изглежда парадоксална в контекста на уравнението на Дрейк, което предполага, че трябва да има много такива цивилизации около нас.

Но трябва ли да ги има?

От всички многобройни видове на Земята само хората притежават интелигентност. От своя страна, това предполага, че появата на нашия вид интелигентност не може да се нарече неизбежна.

"Моят прочит на биологичната еволюция на Земята е, че човекоподобният разум не е конвергентна характеристика на еволюцията", заявява Линеувър пред ScienceAlert.

„Същината според мен е, че най-добрите данни, с които разполагаме (данните от еволюцията тук на Земята) убедително свидетелстват, че най-близките ни роднини във Вселената са тук на Земята.“

Така че има логистични причини да мислим, че бързите радиоимпулси имат естествен произход. Както в крайна сметка бе установено и с междузвездния обект 'Оумуамуа, друга надежда на ентусиастите за присъствието на извънземни - че всъщност според данните явлението е естествено.

„Мисля, че най-добрият аргумент срещу хипотезата на извънземните е, че FRB се проявяват с всевъзможни странни свойства (някои широки, други тесни, други поляризирани, други не, други имат множество импулси, други са един импулс)", пояснява астроном, изследващ FRB и пожелал да остане анонимен поради притесненията си, че е прицелен от теоретиците на конспирацията.

"Ако проектирах система за задвижване на космически кораби, не съм сигурен, че някои от тези свойства (напр. промяна на поляризацията на импулса) биха направили по-добър един двигател на космически кораби.

"От друга страна наблюдаваме подобно разнообразие в характеристиките на пулсарите, за които всеки знае, че са природен феномен."

Тази линия на мислене се поддържа и от астронома Анди Хоуел (Andy Howell) от обсерваторията Лас Камбре и от Калифорнийския университет Санта Барбара.

Той допълва в Twitter още два аргумента:

"Защо FRB не са от извънземен разум, част 2. Те имат изключителни енергии, енергии, способни да  унищожават планети. Не ме интересува колко са напреднали, те не могат да ги използват. И това е твърде много за комуникация в собствената галактика така или иначе".

"Защо FRB не са от извънземен разум, част 3. По разпределението на честотата се предвиди колко далеч ще бъдат FRB, и тогава се установи, че са в съответствие с тези разстояния. Това се обяснява с естествен процес. За комуникация би трябвало да е нещо неестествено".

Стойността на лудите идеи

Всичко, което не означава, че няма смисъл да се разглеждат обяснения на явленията с извънземен разум. За учените е важно да поддържат ума си без предразсъдъци, да могат да възприемат и такава възможност, дори и да е малка.

Да си спомним за случаите - въпреки че те представляват са му малко - на хипотези, първоначално осмивани от научната общност, а по-късно приети от всички. Съществуването на тектонски плочи е една от тях, друга е съществуването на квазикристалите.

Лудите идеи също могат да насочат интереса на обществеността към науката - не само към самите открития, но и към работата на учените от представянето на хипотезата, доказателствата за нея до създаването на теорията.

Има и практически възможности.

"Тези дискусии дават на хората извън науката информация за това какви невероятни наблюдения се правят, че учените мислят за тях, и за възможностите, които съществуват", коментира Гинспарг пред ScienceAlert.

"Лудите спекулации понякога могат да инициират следващо поколение контролно-измервателни инструменти, което след това може или да потвърди, или да опровергае лудата хипотеза, или да види нещо друго неочаквано. И това прави науката забавна."

Трудността се състои в разбирането на разликата между размишляването върху невероятните идеи като мисловно упражнение и доказателствата, основани на данни и предишен опит, наблюдения и заключения.

Или, както казва Гинспарг, "в дискусия за теорията на струните, един уважаван физик веднъж ми каза, че не може да се "докаже", че няма Дядо Коледа, но имаме алтернативни начини да обясним наблюдаваните явления с по-малко ненужни предположения".

И така, засега ще се въздържим от хипотезата за извънземен произход, докато извънземните не ни кажат друго.

The Repeating Signals From Deep Space Are Extremely Unlikely to Be Aliens. Here's Why