20 август 2022

След 2 години мълчание, НАСА успя да установи връзка с космически апарат

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 август 2016 в 09:00 41750
Отново контакт. Снимка: NASA/GSFC

След близо две години мълчание, НАСА възстанови контакта си с космическия кораб STEREO-В с мисия наблюдение на Слъцето, съобщи NewScientist.

STEREO (Solar TErrestrial RElations Observatory) е мисия на НАСА за изследване на слънчевата активност. Два еднакви космически кораба бяха пуснати на 26 октомври, 2006 в орбита, близка до орбитата на Земята около Слънцето. По проект, единият от тях, STEREO-В, постепенно изостава от Земята (Behind), а другият, STEREO-А, пък я изпреварва (Ahead). Това дава възможност за едновременно наблюдаване на Слънцето от две различни точки, т.е., да се използва стереоскопичен ефект, което позволява да се получат триизмерни изображения на структури и явления на Слънцето.

STEREO-A продължава да работи нормално.

Космическите апарати са предвидени да комуникират със Земята всеки ден, и автоматично да се рестартира системата, ако няма контакт в продължение на 72 часа. Мисията първоначално бе предназначена да продължи две години, което означава, че орбитите на космически кораби ще попадат в област срещу обратната страна на Слънцето спрямо Земята в продължение на повече от три месеца - зона, в която комуникацията е невъзможна.

Операторите на мисията пробваха да се справят с това дълго мълчание на 1 октомври 2014 г., но STEREO-B не успя да реагира. Екипът смяташе, че космическият кораб случайно се е извъртял, зарадикоето антената му не сочи Земята или слънчевите му панели не са с лице към Слънцето и зареждането на батериите му е прекъснато. Подобно случайно завъртане наскоро обрече японския рентгенов телескоп Хитоми.

НАСА използва своята Deep Space Network, за да се ослушва за сигнали на STEREO-B и в 18:27 ET на 21 август, усилията на операторите на агенцията се увенчават с успех. Следващата стъпка е да се диагностицира проблема на космическия кораб и да се направи опит да се върне контрола върху движението му.