SpaceX проведе най-лошия си стрийм на най-лошия тест на Starship. SN11 е загубен при кацане (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 31 март 2021 в 07:53 8790 0

Прототипът с номер SN11 излетя, последователно изключи двигателите, изкачи се на десет километра височина и извърши обръщане във въздуха. След това се плъзна по корем до височина от хиляда метра и отново запали двигателите. Като цяло до този момент всичко вървеше по план: вече сме виждали такива маневри три пъти.

Но в 05:49 минути след изстрелването, видеосигналът от прототипа на космическия кораб бе прекъснат и след това в официалното излъчване се чуваха подозрителни звуци. Трудно е да се каже какво точно се е случило - все пак коментаторът е бил на разстояние от мястото за кацане. Звуците на реактивните двигатели са недвусмислено различими, няколко леки пукания (сякаш прах или малки отломки се разпръскват) и мощен удар на метал върху нещо твърдо.

След няколко секунди многозначително мълчание Джон Инспрукер (John Insprucker), водещ на стрийм, потвърждава, че летателният апарат е загубен. „Още един вълнуващ тест на Starship приключи“, коментира водещият. Най-тъжното е, както Джон Инспрукер отбелязва в самия край на предаването, че всички данни са загубени, заедно с SN11. Как трябва да се разбира това, все още не е ясно - или ще е много време за установяване на причините за инцидента, докато инженерите не възстановят черните кутии, или просто никога няма да има ясна картина от тези тестове.

Видеото наистина бе ужасно, компанията SpaceX отдавна не е показвала толкова некачествен стрийм. Като начало времето в Бока Чика се разваля точно един час преди тестовия полет и целият космодрум бе покрит с гъста мъгла. М естният климат е много променлив и мъглата не винаги е пречка за изстрелванията, но футуристичната гледка стана депресираща. Моментът на старта може да бъде определен само от края на обратното броене и слабата светлина в далечината.

Интересното е, че този път зрителите имаха възможност да наблюдават какво се случва с нова камера, разположена вътре в резервоара с втечнен метан (06:21 от официалното предаване). SpaceX за първи път показва изглед отвътре на зареден космически кораб. По време на фазата на издигане се появиха доста обезпокоителни симптоми в двигателите Raptor. Трудно е да се каже дали това е сериозен проблем или не, но по време на работа върху един от тях се появи пламък от тръбопровода в областта на горивната камера и турбопомпата (особено ярък около 06:14).

Освен това може да открият обезпокоителни  признаци и в цвета на отработените газове на двигателите - той е подобен на този, който се получава при прекалено обогатена смес на горивото. Въпреки че, може би, ефектът се дължи на мъглата, в която пламъкът се отразява така. Във всеки случай, почти веднага предаването започва да се прекъсва от черни или замръзнали кадри, появяват се комуникационни проблеми. Ситуацията става почти непоносима по-близо до най-високата точка на траекторията. "Замръзванията" са все по-дълги, просто няма сигнал от някои камери.

Видеото спира в момента на запалване на двигатели за спирачен импулс на височина около километър. Картината замръзва почти веднага, какво става по-нататък е неясно. Сайтът NASASpaceflight също предава от собствена камера, инсталирана близо до стартовата площадка. На него може да се види как са се разлетели отломките на Starship SN11 - очевидно той е паднал извън зрителното поле на камерата. Според един от водещите отломките дори са докоснали камерата.

Очевидно след тези тестове програмата за разработване на космически кораби за многократна употреба Starship ще бъде изправена пред големи промени. От четирите старта на височина от 10 километра нито един не бе напълно успешен. Почти всички прототипи се разбиха по време на кацане по различни причини, а един успя да кацне вертикално, но скоростта на докосване с площадката бе твърде висока. Той избухна поради щетите, които получи няколко минути по-късно.

Наистина голямата част от плана бе изпълнена и специалистите на SpaceX получаваха всеки път много полезни данни, но все още няма пълен успех.

Следващият  прототип е SN15, липсват номера от 12 до 14. Планира се да се направят голям брой промени. Освен всичко друго, те ще преразгледат механизма за закрепване на двигателите към корпуса на кораба. Може би това ще отстрани всички проблеми с тягата при кацане и образуването на пламъци при полета.

Да се въоръжим с търпение и да се надяваме на успех. Целта на екипа от Бока Чика е да се осъществи първият орбитален полет през лятото.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !