Технологии на НАСА в нашия живот (2)

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 април 2015 в 07:43 6425 0

Кредит НАСА

Koсмическата совалка

Продължаваме списъка на полезните изобретения на НАСА, които са навлезли в живота на всички хора. Вчера ви запознахме с 12 от тях - днес ви представяме още 10.

Мемори пяна

Специалистите на НАСА са създали иновативен материал - клетъчна полиуретан-силициева пластмаса за самолетни седалки за да се омекоти удара при кацане. Сега този материал - мемори пяна - помага на милиони хора да спят по-комфортно.

Сушене чрез замразяване

Специалистите на НАСА са извършили задълбочени изследвания в областта на космическите храни при подготовката на мисиите Аполо и заедно с Nestle, са стигнали до технологията сублимационно сушене - процес, който включва дехидратиране на храната, за да я направи по-удобна за транспортиране. Храната се замразява и налягането се намалява за да позволи на водата в замразените храни да сублимира директно от твърдо агрегатно състояние - в газообразно.

Високотехнологични протези

Изкуствените крайници са се появили в резултат на развитието на изкуствени мускулни системи, използвани в НАСА за космически роботи и за дейности извън совалката.

Изчистване на замърсявания

НАСА е разработила и технология за пречистване от петролни продукти чрез микрокапсулиране. Микрокапсулите, малки топки от пчелен восък с куха сърцевина, безопасно почистват замърсители на петролна основа от водата.

Детектор за дим

В НАСА са изобретили и първия детектор за дим за да могат астронавтите да знаят дали има пожар или проникват вредни газове в Скайлаб, първата космическа станция на САЩ. Сега тази технология се използва широко за обезопасяваме от пожари.

Инструменти на батерии

Когато в НАСА са решили да изпратят астронавти на Луната е било необходимо оборудване за да се вземат скални и почвени проби. Инструментът е трябвало да бъде лек и достатъчно мощен, за да пробие повърхността на Луната. НАСА заедно с Blac&Decker, са съзнавали, че ако този инструмент има кабел ще бъде трудно за астронавтите, така че те изобретили такъв, работещ на батерии. Днес подобни мощни електрически инструменти са достъпни за всички.

Обогатена бебешка храна

НАСА открива микроводорасли, който да се използват като средство за рециклиране при по-дълго пътуване в космоса. Вещества, на базата на тези микроводорасли, сега се използват като хранителна съставка в търговски храни за бебета.

Аеродинамичен костюм за плуване

Костюмът LZR Racer е високотехнологичен бански, изработен от плат от нетъкан еластан-найлон и полиуретан. Материалът е проектиран за аеродинамична тръба в съоръженията за изпитване и анализ на флуидни потоци на НАСА.

Повишаване на качеството на видеото и анализ на кадрите

Технологията Video Image Stabilization and Registration (VISAR) е създадена от НАСА, за да помогне на агентите на ФБР при изследване на видео кадри. Този инструмент предлага анализ кадър по кадър, пълна разделителна способност на видеото, конвертиране на аналогово видео в цифрови формати и подобряване качеството на заснетите обекти без да се нарушават съществено кадрите.

Светодиоди

Диодите, излъчващи светлина с висока интензивност (LED - light-emitting diode) са разработени за космическите совалки на НАСА. LED е полупроводников диод, който се състои от p-n преход, който излъчва некохерентна светлина в тесен спектър, когато през него протича електрически ток в права посока. Светодиодите дават светлина с висока енергийна ефективност, което позволява впоследствие да се създадат, освен всичко друго, светодиодни лампи и екрани със светодиодна подсветка.