Учените откриха птицата с най-черните пера в света (видео)

Оперението на птицата поглъща 99,95% от светлината

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 януари 2018 в 13:14 12746 0

Някои видове райски птици имат оперение, което поглъща 99,95% от светлината и изглежда по-тъмно, от който и да е друг естествен материал на земята.

По време на чифтосването мъжката райска птица разпростира своите великолепни толкова черни пера, че са обект на завист от инженерите, конструиращи телескопи и соларни панели, според ново изследване, публикувано на 9 януари в списание Nature Communications.

Тяхното кадифено черно оперение е толкова тъмно, той създава илюзията, че съседните цветни шарки светят ярко, ефект, много ценен от женските, разказва сайтът на Университета Йейл.

Оптичните измервания показват, че тези пера абсорбират до 99,95% от пряко падащата светлина, което е малко по-малко от това на Vantablack (99.965%), най-черният материал на Земята.

Процентът е сравним с изкуствените ултрачерни материали, използвани в космическите телескопи. Микроскопичните структури в перата дори наподобяват тези, проектирани от инженерите ултрачерни материали, използвани за улесняване на поглъщането на светлината в слънчевите панели.

Най-горе вдясно, микроструктурата на ултрачерно перо от щитоноса райска птица. То все още изглежда черно, дори след като е покрито със злато в долния десен ъгъл.

"Еволюцията понякога стига до същите решения като хората", коментира водещият автор Рик Прюм (Rick Prum), професор по орнитология, екология и еволюционна биология в Йейл.

Съпоставянето на тъмночерно и цветове създава в птичите и човешките очи е по същество еволюирала оптична илюзия.

"Една ябълка изглежда червена, независимо дали е на ярка слънчева светлина или на сянка, защото очите и мозъкът на всички гръбначни имат специални механизми, които да регулират нейното възприемане на според околната светлина", коментира съавторът на проучването Дакота Маккой (Dakota “Cody” McCoy), завършил Йейл сега в Департамента по еволюционна биология в Харвард. "Райските птици с ултрачерното си оперение увеличават блясъка на съседни цветове за нашите очи, точно както ние възприемаме червеното, въпреки че ябълката е в сянка".

Интригуващо е, коментират изследователите, че микроструктури в перата на райската птица, които не участват в церемониите при чифтосването, нямат характеристиките на ултрачерното оперение, друго свидетелство за важността на половия подбор в еволюцията.

Снимка: Ed Scholes

"Половият подбор е произвел някои от най-забележителните характеристики в природата", заяви Прюм. "Надяваме се, че инженерите ще могат да използват това, което ни учи райската птица, за да подобрим нашите собствени човешки технологии".

Райските птици обитават горите на Австралия и Нова Гвинея. По правило в популациите на тези птици мъжките са много по-големи от женските, което ги принуждава непрекъснато да се състезават за вниманието на нежния пол. Ключовата роля в тези ухажвания играят перата им, които оформят много красиви шарки, когато ухажьорът изпълнява своя танц пред избранницата си.