13 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Учените са открили най-старата пивоварна в Китай

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 май 2016 в 10:0023700

Археолозите са открили останките на най-старата известна пивоварна в Китай, откривайки множество древни керамични съдове, включително фунии, бутилки и делви, съдържащи остатъчни следи от напитката от преди около 5000 години, съобщава Science Alert.

Констатациите на археолозите от Станфордския университет са публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Пивоварството има дълга и богата история. Известно е, че тази напитка се произвежда в Месопотамия между 3500-2900 години пр. н. е. Бира са правили и в Древен Египет.

Новото откритие, направено в долината на река Чан, може напълно да преобърне представите за пивоварството в древен Китай. Учените са намерили предмети, които принадлежат към културата Янгшао. Тя е съществувала през V-II хилядолетие пр. н.е. Сред тези находки са удължени овални съдове, по чиито стени са намерени жълтеникави остатъци от нишесте. След анализ на тези следи се оказа, че китайците са използвали тези съдове за съхранение на бира.

При химичния анализ на остатъка, екипът, воден от Цицинг Уанг (Jiajing Wang) от Станфордския Университет, намерил нещо, което нарича ​​"изненадваща рецепта за бира", включваща следи от вид просо (Panicum miliaceum), ечемик (Hordeum vulgare), растението сълзи на Йов (Coix lacryma-JOBI) и грудки.

Това означава, че жителите на Поднебесната империя са знаели да правят бира преди около 5000 години.

Съд за бира. Източник: Jiajing Wang

Учените не могат да кажат точните пропорции на съставките обаче смятат, че тази бира е имала приятно сладко-кисел вкус.

"Моето предположение е, че бирата може да е била с леко кисел и леко сладък вкус", заяви Уанг пред АФП. "Киселото идва от ферментиралите зърна от житните растения, сладкото - от грудките."

Фрагмент от съд за варене на бира.  Източник: Jiajing Wang

Вероятно това са най-ранните доказателства за пивоварство за Китай, а представителите на културата Яншао сигурно са били добри пивовари.

И по-рано тази година бе пресъздадена древна перуанска бира от преди повече от 1000 години.

Смята се, че алкохолни напитки се консумират от хората от преди повече от 9 хил. години.