17 ноември 2019
  •  Говорят медиците

За първи път е получен метален водород

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 юни 2015 в 10:1031020
Снимка: Sandia National Laboratories

Течен деутерий (изотоп на водорода) е компресиран до състояние на метал от американски и германски учени.

За този нов етап по пътя към създаването на твърд метален водород в лабораторни условия е публикуван доклад в списание Science.

Хилърд Бел Хънтингтън (Hillard Bell Huntington) и Юджин Вигнер (Eugene Wigner) още през 1935 г. представят теорията, че за да се получи метален водород се изисква само достатъчно налягане. Оттогава много изследователски екипи са се опитали да докажат тази теория. Обикновено са се опитвали да притискат водород между две диамантени остриета.

Новото проучване на американските национални лаборатории Sandia, дъщерно дружество на Lockheed Martin Corporation използва помощта на т.нар. Z-машина - един от най-големите рентгенови източници в света.

Z-машина - един от най-големите рентгенови източници в света. Снимка: Sandia National Laboratories

Първо, течният деутерий е компресиран, а след това ток от Z-машината през няколко междинни етапа предизвиква силна електромагнитна вълна, която многократно е повишила налягането в контейнера с деутерий.

Изследователите след това измерват колко добре пробата отразява светлината (това е стандартна техника за определяне, че някакво вещество е метал). Инженерите регистрирали, че деутерият от прозрачен е станал отразяващ. Това е знак за трансформацията на деутерият в метал.

За металния водород се предполагат няколко уникални свойства, по-специално се приема, че е свръхпроводник, дори при стайна температура. Успешният резултат от експеримента осигурява така необходимата база за сравнение между теорията и наблюденията на структурата на планетите газови гиганти.

11 ноември 2019 в 00:006131