За първи път охлаждат квантова супертечност с лазер

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 април 2016 в 14:22 5721 0

Кредит Warwick Bowen

Ярък лазерен лъч се използва за създаването на енергия от вълните на повърхността на суперфлуид.

Учени от университета в Куинсланд успяха да направят нещо, което до този момент никой не бе направил - те използват лазерна светлина, за да охладят материя до едно екзотично квантово състояние - суперфлуид.

Доклад с резултатите бе публикуван в списание Nature Physics.

Лазерната светлина отдавна се използва за охлаждане до много ниски температури на отделни атоми, молекули, газ и твърдо вещества. Но за първи път наскоро с помощта на лазерна светлина учените успяха да охладят течност, съобщава R&D magаzine.

Суперфлуидът е специално квантово състояние на материята, при което липсва вискозитет, няма триене при движение. Затова такава течност е в постоянно безкрайно движение. Най-близкият аналог на това явление е движението на електрическите заряди в свръхпроводниците, които могат да се движат безкрайно дълго без никакво съпротивления.

Уникалните качества на суперфлуида оправдават засиления интерес към това състояние на материята.

"Практическото приложение на суперфлуидите ще ни позволи да създадем чувствителни сензори за навигационни системи, за разработка на квантови устройства и фундаментално изследване на квантовата физика на турбуленцията или турбулентното движение на квантовите течности, когато се охлаждат до температури близки до абсолютната нула", заяви Глен Харис (Glen Harris), водещ изследователи на екипа от Йейлския университет.

В експеримента изследователите създават суперфлуид, състоящ се от тънък слой хелиеви атоми на повърхността на специален силиконов чип.

Чипът действа едновременно като "вана" за флуида в ролята на измервател на някои от неговите параметри. Ярък лъч лазерна светлина с определени характеристики, фокусиран върху повърхността на суперфлуида, го охлажда до температура много близка до абсолютната нула.

"По време на нашите предишни експерименти ние показахме, че хелият в състояние на суперфлуид е идеален сензор, който може да се използва в технологии на свръхпрецизна инерционна навигация" - казва професор Уорик Боуен (Warwick Bowen), ръководител на проекта. - "Сега ние показахме, че малък силиконов чип, който може да се интегрира в електронно устройство, е достатъчен за охлаждане на хелий и превръщането му в суперфлуид за измерване на параметрите на възникващи в него вълни".

Експериментите са проведени от международен екип от изследователи от Австралия, Нова Зеландия, Франция, Беларус и Ирландия.