Загадката на китайската свръхнова от 1181 година изглежда разгадана

Ваня Милева Последна промяна на 17 септември 2021 в 08:08 15102 0

Кредит: University of Manchester

Една космическа мистерия на 900 години около произхода на известна свръхнова, забелязана над Китай през 1181 г. сл. н. е., най-сетне е разрешена според международен екип от астрономи.

Ново изследване, публикувано в The Astrophysical Journal Letters, показва, че блед, бързо разширяващ се облак (или мъглявина), наречен Pa30, заобикалящ една от най-горещите звезди в Млечния път, известна като звездата Паркър (на името на астронома Юджийн Паркър), отговаря на профила, местоположението и възрастта на отразената в китайските летописи свръхнова.

През последното хилядолетие, започвайки от 1006 г., в Млечния път е имало само пет ярки свръхнови. От тях китайската свръхнова, известна още като „китайската звезда-гост“ от 1181 г. сл. н. е., oстава загадка. Първоначално е видянa и документиранa от китайски и японски астрономи през 12 век, които казват, че е била толкова ярка, колкото планетата Сатурн и остава видима в продължение на шест месеца. Те също са записали приблизителното местоположение в наблюдаваното небе, но нито един потвърден остатък от експлозията не е идентифициран от съвременните астрономи. Другите четири свръхнови са вече добре познати на съвременната наука и включват известната мъглявина Рак.

Източникът на експлозията от 12-ти век остава загадка до последното откритие, направено от международен екип астрономи от Хонконг, Великобритания, Испания, Унгария и Франция, включително професор Алберт Зилстра (Albert Zijlstra), професор по астрофизика от Университета в Манчестър.

В новия документ астрономите установяват, че мъглявината Pa 30 се разширява с изключителна скорост над 1100 км в секунда (при тази скорост пътуването от Земята до Луната би отнело само пет минути). Те използват тази скорост, за да изведат възраст на около 1000 години, която би съвпаднала със събитията от 1181 г. сл. н. е.

Карта, показваща в червено китайските съзвездия, където приблизително се е появла SN 1181. Кредит: Университет на Хонконг.

Проф. Зилстра обяснява: "Историческите свидетелства поставят " звездата-гост" между две китайски съзвездия, Chuanshe и Huagai. Звездата Паркър пасва добре на позицията. Това означава, че и възрастта, и местоположението отговарят на събитията от 1181 г.".

Предполага се, че Pa 30 и звездата Паркър са резултат на сливането на две бели джуджета. Смята се, че подобни събития водят до рядък и сравнително слаб вид свръхнова, наречена свръхнова от тип Iax.

"Само около 10% от свръхновите са от този тип и те не са добре проучени. Фактът, че SN1181 е бледа, но избледнява много бавно, отговаря на този тип. Това е единственото такова събитие, при което можем да изследваме както остатъчната мъглявина и слятата звезда, така и самата експлозия",  добавя професор Зилстра.

Сливането на останки на звезди - бели джуджета и неутронни звезди - води до екстремни ядрени реакции и образува тежки, богати на неутрони елементи като злато и платина.

„Комбинирането на цялата тази информация, като например възрастта, местоположението, яркостта на събитието и исторически записаната продължителност от 185 дни, показва, че звездата на Паркър и Pa30 са двойници на SN 1181. Това е единствената свръхнова тип Iax, както и останките от звездата и мъглявината, върху които са възможни подробни изследвания. Приятно е да можеш да разрешиш както историческа, така и астрономическа загадка",  споделя професор Зилстра.

Справка: Andreas Ritter et al, The Remnant and Origin of the Historical Supernova 1181 AD, The Astrophysical Journal Letters (2021). DOI: 10.3847/2041-8213/ac2253