01 февруари 2023
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Защо десетина самураи са се снимали пред египетския Сфинкс през 1864 г

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 януари 2023 в 00:01 297841
Икеда Нагаоки и неговата делегация правят бърза туристическа снимка по време на обреченото си пътуване до Европа. Кредит: Antonio Beato/Public Domain

Тази снимка, направена през 1864 г., показва група японски самураи, застанали пред Големия сфинкс в Гиза в Египет. Това смущаващо изображение обърква усещането ни за история - традиционното японско облекло, древният египетски паметник и европейският фотоапарат сякаш не се съчетават.

Колкото и неочаквана да е тази комбинация, 159-годишната снимка осветява ключов момент в историята на Япония и глобализиращия се свят.

На снимката са запечатани представителите на Второто японско посолство в Европа, наричано още "мисията Икеда". По заповед на шогуната Токугава, последната феодална японска власт на шогуните, Икеда Нагаоки, управител на малки села в префектура Окаяма, е изпратен в Европа през 1864 г. в опит да разреши наболелия спор за пристанището Йокохама.

Икеда Нагаоки, ръководителят на мисията. Кредит: Wikimedia Commons

Заедно с 27-годишния младеж е изпратена делегация от 36 души. Много от мъжете на снимката са въоръжени с два меча - чест,  запазена за самураите, образованата класа на японските воини, които са имали огромно политическо влияние по онова време.

Втората половина на XIX в. е време, в което Япония се намира на екзистенциален кръстопът. Европейските колонизатори са завладели огромни територии в Азия, както и в Африка и Америка.

За да ги държи на разстояние, от XVII в. насам Япония провежда строга изолационна политика, наречена сакоку (от японски 鎖国, буквално „окована държава“), с която се опитва да огради острова от чужденците, за да запази културата си. Като част от тази политика християнството е строго забранено и японците търгуват само с китайци и холандци.

Гордият японски остров е успял да остане сравнително незасегнат от неумолимата сила на колониализма, но става все по-ясно, че промяната чука на вратата му.

Около 1853 г. американският офицер Матю Пери пристига на брега на Йокохама с флотилия от американски военни кораби и настоява Япония да отвори пристанищата си за международната търговия. Япония се съгласява неохотно и крайбрежното селище Йокохама бързо се превръща в център на външната търговия.

Япония разбираемо е обезпокоена от нарастващото влияние на "варварите" върху страната и се разпалват настроения срещу чужденците. През 1863 г. император Комей издава указ:

"Почитайте императора, изгонете варварите".

Като част от стремежа да си върне контрола, Икеда получава заповед да отиде във Франция, за да поиска прекратяване на статута на Йокохама като открито пристанище. Икеда и екипажът му отплават на борда на френски военен кораб, спирайки в Шанхай, Индия и Кайро.

Когато спират в Египет, те посещават Големите пирамиди в Гиза. Именно тук, в подножието на Сфинкса, делегацията се снима от фотографа Антонио Беато.

След като прекосява Египет с влак, експедицията плава през Средиземно море и накрая пристига във Франция. Икеда се среща с французите, но исканията му за затваряне на пристанището Йокохама били категорично отхвърлени и мисията се проваля напълно.

В крайна сметка Япония е принудена да се откаже и да отстъпи. През 1868 г. японците започват реставрацията Мейджи. След свалянето на шогуната Токугава островът отваря вратите си за европеизацията, което предизвиква бърза модернизация, индустриализация и урбанизация. На фона на интензивните социални промени Япония не губи своята идентичност. Все още обръщайки внимание на традициите и културата си, Япония се издига и се превръща в имперска сила, която започва да съперничи на Запада.

Може би не са го знаели по онова време, но когато през 1864 г. мисията Икеда е стояла в подножието на Сфинкса, те са стояли на границата на съвременната история на Япония, между предмодерното минало на света зад гърба си и несигурното модерно бъдеще пред себе си.

Източник: Why Dozens Of Samurai Took A Photo In Front Of Egypt's Sphinx In 1864, IFLScience


dolivo
Рейтинг : 16819
24.01 2023 в 10:55 1
+ 10
- 0
Много приятна статия. Чувството е подобно на статии от Quora, поздравления
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.