Защо вирусите убиват повече мъже?

Мариана Тодорова Последна промяна на 31 март 2021 в 14:57 5151 0

Кредит wallpaperflare.com

Вирусите, които причиняват заболявания като туберкулоза или рак например, убиват повече мъже, отколкото жени. Това твърдяха учените от лондонския университет Royal Holloway преди няколко години. Днес темата отново придоби популярност, тъй като коронавирусът също е по-голяма заплаха за силния пол. Той предизвиква по-тежка форма на ковид-19 при мъжете и рискът от смърт при тях е по-висок, категорични са медиците.

Някои вируси причиняват по-слаби симптоми при жени, отколкото при мъже. За мнозина ще прозвучи странно, но ако представител на силния пол се инфектира с човешки папилома вирус (HVP) например, рискът от развитието на рак при него е пет пъти по-голяма, в сравнение с дамите. Заразените с Епщайн-Бар пък са двойно по-предразположени към болестта на Ходжкин (лимфом), в сравнение с нежните им половинки.

Коронавирусът не прави изключение. От началото на пандемията до края на март 2021 г. в световен план с живота са се простили приблизително 2,8 млн. души. У нас са починали общо 12 700 българи. От статистическите данни за смъртността, предоставяна периодично от Националния оперативен щаб за борба със заразата, става ясно, че около 65% от всички фатални инциденти са свързани с мъже.

Жените имат по-силен имунитет

Досега изследователите приемаха, че жените имат по-силна имунна система. Освен това вирусите са по-малко агресивни към нежния пол, защото техният организъм е по-устойчив към „натрапниците“. Но се оказва, че това не е всичко. Мъжете по-рядко разпространяват вирусите, т.е. инфекциозните заболявания тлеят в организма им значително по-дълго време.

„Оцеляването на по-силните е от значение за всички организми, не само за хората“, коментира водещият автор на изследването проф. Франциско Убеда от лондонския университет „Роял Холоуей”. Резултатите от проучването му подчертават изискванията на здравните специалисти, че мъжете трябва да се грижат по-активно за здравето си и да си поставят съответните ваксини, за да не боледуват толкова тежко. Само така те ще могат да си гарантират по-голяма устойчивост при сблъсък с вирусите и бактериите.

Човешкият папилома вирус например е част от една по-голяма група и е изключително разпространени по света. Има повече от 100 типа HVP, от които 13 причиняват ракови заболявания и са известни в медицината като високо рискови. Те се предават основно чрез сексуален контакт и повечето инфектирани хора се заразяват скоро след като са започнали да водят сексуален живот.

Специалистите обясняват още, че в резултат на сблъсъка си с някои от опасните щамове HVP, жените развиват рак на маточната шийка, а мъжете - рак на ануса (при хомосексуалните) или на пениса (при хетеросексуалните). Редно е да се уточни обаче, че повечето от тези вируси, извън опасните 13 щама, не причиняват симптоми, не предизвикват заболявания и се изхвърлят спонтанно от организма.

В продължение на години ваксината срещу HPV се предлага на младите 12-13-годишни момичета, тъй като вирусът има пряка връзка с рака на маточната шийка. Но тъй като някои от щамовете отключват злокачествени заболявания и при мъжете, от няколко години те се предлага и на младите момчета. „Това се прави, защото при тях ракът е значително по-агресивен и води до повече смъртни случаи, отколкото при дамите“, категоричен е проф. Франциско Убеда от лондонския университет „Роял Холоуей”.

Същият е случаят и при заразяването с Епщайн-Бар. Това е гамахерпесен вирус, който засяга голяма част от човечеството. Началната инфекция е без симптоми, но се развива в доживотна, която се държи под контрол от имунната система на гостоприемника. Вирусът е открит през 1964 г. чрез електронен микроскоп. Геномът му се състои от линейна двойноверижна ДНК, обградена от протеинов капсид.

Ходжкиновата лимфома пък е заболяване, при което карциногенни клетки се образуват в лимфната система. Има два типа - класически и нодуларно лимфоцитно-предоминантен. Напредването на възрастта, пола и инфекцията с вируса Епщайн-Бар могат да увеличат риска от развитието на това заболяване. Знаците за наличие на възпаление от този тип варират от подути лимфни възли, през треска, до нощно потене и необяснима загуба на тегло.

Ковид-19 не прави изключение от общата картина, твърдят медиците. Заболяването протича значително по-тежко при представителите на силния пол. След заразяване с коронавирус тези пациенти отключват три пъти по-често двустранна бронхопневмония, в сравнение с жените. Освен това при тях вероятността от смърт е много по-висока, показват още статистическите данни.

На какво се дължат усложненията?

Различната степен на усложнения между половете се дължи на различията в имунните им системи. Има обаче и друго обяснение - че жените са по-ценни гостоприемници за вирусите и затова те са по-малко агресивни към тях. „Жените могат да пренасят инфекциите към своите деца по време на бременността, раждането и кърменето. Затова е налице еволюционен натиск върху вирусите да бъдат по-малко увреждащи“, твърди проф. Франциско Убеда от лондонския университет „Роял Холоуей”.

Учените обясняват още, че за да може вирусът да инфектира други гостоприемници, той се нуждае от повече свои копия в тялото. В следствие на това „копиране“ обаче, човек се разболява. „Това не е нещо, което патогенът конкретно цели, защото на практика сам реже клонът, на който стои”, казва проф. Убеда. Изследователите са използвали математически модели, за да покажат как от патогените, които засягат двата пола, остават само причиняващите по-малко заболявания при жените.

Авторите са категорични, че този еволюционен натиск може да реши отдавнашен пъзел, а именно - защо човешкият Т-клетъчен лимфотропен вирус тип 1 се развива до левкемия много по-често при мъжете в Япония, отколкото при японските жени, но засяга и двата пола еднакво в Карибските острови? Те твърдят, че това несъответствие се дължи на факта, че дамите кърмят бебетата много по-често и по-дълго в Япония, отколкото на Карибите, което дава възможност на вируса да навлезе при друг гостоприемник.

Човешкият лимфотропен вирус е първият открит човешки ретровирус. Това са група РНК вируси, които използват ензим, наречен обратна транскриптаза, за да произведат ДНК от РНК. Тази ДНК след това се свързва с генома на гостоприемника. Този вирус засяга по-специално Т-лимфоцитите. За пръв път е изолиран у пациент с кожна лимфома през 1979 година. След това е доказано, че той причинява множество заболявания.

Заключения и бъдещи изследвания

Учените не са наясно обаче, как вирусът успява да порази по-сериозно мъжкия организъм, в сравнение с този на жените. „Има много хормонални и други пътища, които са леко различни между мъжете и жените”, предполага проф. Франциско Убеда от лондонския университет „Роял Холоуей”. Той се надява, че ще бъде открит механизма на действие на вируса при двата пола, това ще даде по-голяма възможност за прецизиране на терапията. Например, учените могат да се опитат, да накарат вируса да мисли, че е в женско тяло, а не в мъжко и така да поеме по друг път на действие.

В изследването се подчертава също така нуждата да се предприемат клинични опити както сред мъжете, така и сред жените. „Паразитите се държат различно, попадайки при мъжете или при жените, така че трябва да разберем какво точно правят те в техните организми”, коментира проф. Давид Дюно, еволюционен биолог в Тулузкия университет, Франция.

Проф. Сабра Клайн пък изследва различията в имунните системи при мъжете и женине. Тя работи в колежа „Блумберг”, който е фокусиран върху общественото здраве и е към университета „Джон Хопкинс” в Балтимор. Тя казва, че е нещо ново патогенната еволюция да се счита за алтернативно обяснение на различията при протичането на вирусни инфекции.

Viruses Have Evolved to Be More Deadly For Men Than Women, Study Suggests, Science Alert