С новите анонси на водещи модели смартфони като Galaxy S6 на Samsung и One M9 на HTC на тазгодишния Световен мобилен конгрес в Барселона конкуренцията в сегмента на клетъчните апарати става все по-сериозна, а в добавка иновациите при платформите за разплащания, развлечения, мобилни продажби и отдалечено управление на домовете правят избора на потребителите още по-труден. Телекомуникациите се развиват с все по-бързи темпове и оказват влияние на все повече аспекти от живота ни, а доказателство за това бяха и рекордните 93 000 посетители на мобилния конгрес тази година, в който взе участие и журналист на Offnews.bg.
Когато става въпрос за истинско влияние върху развитието на сектора, обаче на преден план излизат не производителите на крайни устройства и операторите, а мобилните екосистеми. Понятие, зад което стоят най-влиятелните операционни системи за смартфони и таблети, заедно със създадената около тях среда за разработка на приложения, включваща API (Application Programming Interface – интерфейс за програмиране на апликации) и SDK (Software Development Kit – комплект за разработка на софтуер), както и прилежащите им онлайн магазини за сваляне на приложения.
Най-влиятелните екосистеми днес безспорно са тези около Android на Google и iOS на Apple, а за мястото на техни подгласници се борят още няколко играча, включително Microsoft с Windows Phone, Mozilla с Firefox OS, BlackBerry с BlackBerry OS, Samsung с Tizen, както и Canonical с Linux – дистрибуцията Ubuntu. Първите две са безспорни лидери в мобилния сегмент към момента. Именно те определят какви ще са тенденциите при разработката на приложения, пак те печелят процент от всяка платена апликация, свалена някъде по света и налагат на производителите на устройства и операторите своите условия.
Затова и докато през първия ден на Световния мобилен конгрес погледите бяха насочени към анонсирането на нови смартфони и таблети, то през следващите дни вниманието постепенно се измести към новите анонси на собствениците на големи мобилни екосистеми, в опитите им да запазят своя пазарен дял или да спечелят такъв. Към момента с общо 84% от инсталираните мобилни операционни системи Android е безапелационен лидер по този показател. Платформата обаче отстъпва на Apple iOS, по отношение на възможностите за монетизиране на приложенията, което се дължи на по-високата склонност на собствениците на iPhone да купуват приложения. Google обаче планира да промени това през 2015 г., обогатявайки значително функционалността на своя онлайн магазин Google Play и акцентирайки повече на разработката на „облачни“ апликации.
В рамките на конгреса компанията беше подкрепена от най-големите производители на устройства (с изключение на Apple, разбира се), които показаха топ модели, базирани именно на нейната операционна система. Освен флагмани като Samsung Galaxy S6, с Android работят и повечето „носими“ (wearable) джаджи, също представени в Барселона, сред които нови „умни“ часовници, гривни и очила. А като се има предвид очакваният бурен ръст в този нов сегмент, силните позиции, които Google печели в него, могат да се окажат ключови за развитието на екосистемата около Android. Припомняме, че за „носими“ устройства е разработена специална версия на тази операционна система, наречена Android Wear. В добавка версията Android 5 е с подобрени възможности за свързване с wearable джаджи, включително подобрена поддръжка на NFC (Near Field Communication) и Bluetooth Low Energy.
Microsoft, която преди появата на iPhone и Android беше на второ място при мобилните операционни системи, напоследък се опитва да се утвърди на третата позиция и дори да се конкурира с Google и Apple. В своето първо участие на мобилния конгрес след придобиването на бизнеса с устройства на Nokia компанията представи новите си смартфони - Lumia 640 и Lumia 640 XL, които комбинират богата функционалност и поддръжка на мобилния стандарт от четвърто поколение LTE (Long Term Evolution) със сравнително ниска цена. По всичко личи, че Microsoft ще заложи на предоставянето на нискобюджетни смартфони за огромното население на развиващите се пазари, което ще му гарантира страхотни възможности за растеж, без да се налага да влиза в директна битка с лидерите при устройствата - Apple и Samsung. Освен собствените модели компанията анонсира и партньорства с редица не особено известни производители като китайските Coship и K Touch, които също предлагат Windows – базирани смартфони.
Друг кандидат за трета значима мобилна екосистема – канадската BlackBerry – представи в рамките на конгреса своя нов модел BlackBerry Leap с версия 10 на едноименната операционна система, който е с нехарактерния за компанията цялостен тъчскрийн екран. Устройството се отличава с достъпна цена, възможност за активна работа в продължение на 25 часа с едно зареждане на батерията, както и подобрена сигурност. Компанията разкри и информация за бъдещ смартфон с огънат дисплей и прибираща се хардуерна клавиатура, както и за съвместната работа с Porsche по луксозен модел за феновете на тази автомобилна марка. Остава обаче проблемът с ограничения обхват на екосистемата, в която единствените устройства си остават тези, разработени от една компания.
Малко по-различен е подходът на Mozilla, която обяви на мобилния форум партньорство с някои от най-големите оператори в света – американския Vezion Wireless, испанската Telefonica, френската Orange и др. Те ще пуснат съвместно брандирани модели с операционната система Firefox OS. Ако успее да изиграе правилно този коз, Mozilla може да се превърне дори в третата мобилна екосистема по брой инсталации. Очаква се обаче по-широкото навлизане на пазара на Firefox – базирани модели да се случи през следващата година. Също по време на конгреса организацията обяви и плановете си да навлезе в сегмента на „умните“ телевизори и дори направи демонстрация на телевизор Panasonic, работещ с нейната платформа.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари