Свръхзвуковите лайнери се завръщат, пише британският в. „Гардиън“. По света компании производителки и организации, включително НАСА, разработват технология, която отново ще позволи да се пътува по-бързо от скоростта на звука. Първият от тази нова порода самолети би могъл да излети в началото на 20-те години на този век.
Беше 2003-та година, когато „Конкорд“ се пенсионира. Лайнерът започна службата си през 1976 г., но после го препънаха оплаквания, че е прекалено шумен. В резултат му бе позволено да преминава звуковата бариера само над океана. Това го ограничи експлоатацията му и го превърна в самолет, използван от „Бритиш Еъруейз“ и „Ер Франс“ единствено за трансатлантически полети.
„Просто не съществуваше технология за създаване на ново поколение практични и ефективни свръхзвукови лайнери“, казва Дъг Найчълс, изпълнителен директор на „Аерион“. Сега обаче технологиите напредват и компаниите подушват печалби.
Много пъти беше съобщавано, че „Конкорд“ е губещ, но според Бен Лорд, председател на „Сейв Конкорд груп“, това не е коректна преценка. „Дразни ме, когато чувам, че „Конкорд“ бил финансов провал – казва Лорд. - В последните шест месеца полети „Бритиш еъруейз“ направи 54 милиона паунда чиста печалба от пет самолета.“
Организацията „Сейв Конкорд“ (Спасете „Конкорд“) води кампания самолетът да се върне в експлоатация в „Бритиш еъруейз“ и е събрала за целта вече 40 милиона паунда. Но даже нейната смела цел да бъде постигната, „Конкорд“ ще има сериозни конкуренти. Разработва се ново поколение по-малки и по-ефективни свръхзвукови самолети, които ще обслужват изгодния бизнес пазар.
Като начало новите машини също ще летят само над океана, но скоро това може да се промени. „Аерокосмическите компании, НАСА и други институции работят над начини да преодолеят гърмежите при минаване в свръхзвукова скорост и с времето ще се появят решения“, казва Найчълс.
Тогава на свръхзвуковите самолети ще се позволи да летят и над сушата. Така ще се открият много повече маршрути и бързите полети ще станат по-атрактивни, се казва в обзора на „Гардиън“.
В сътрудничество с групата „Еърбъс“ (“Ербюс“ според френското произношение), „Аерион“ започна разработване на AS2, предвиден като 20-местен бизнес самолет. Неговият първи полет е планиран за 2021 г. Компанията смята, че световният пазар за свръхзвукови бизнес самолети би могъл за 20 години да достигне общо 600 машини. Това би открило нова ера в свръхзвуковите пътувания, в която постепенно ще стане икономически оправдано и производството на по-големи лайнери.
Двугодишното предварително проектиране завърши през лятото за аерокосмическата компания „Спайк“. Резултатът – бъдещият й S-512 ще пътува със скорост 1,6 Mach ( т. е. 1,6 пъти по-бързо от звука във въздух, или 1975 км/ч) и ще превозва до 18 пътници в луксозна обстановка. Вместо илюминатори, ще има панорамни екрани, поддържани от камери по самолета. От компанията казват, че „Спайк“ S-512 ще бъде „необходимост“ за заети хора, които често пътуват по цял свят.
N+2 е концептуален проект за 80-местен лайнер – по програма на НАСА и компанията „Локхийд Мартин“. Неговата форма намалява резкият свръхзвуков гръм до далечен тътен, а това би го направило приемлив за използване над сушата. Този успех е установен при изпробване на модел в аеродинамична тръба, като чрез специален софтуер се предвижда бъдещият реален шум.
През юли „Еърбъс“ беше удостоен с патент от САЩ за един изключителен авиационен проект. Излитайки от обикновена писта, „Конкорд – 2“ ще се изкачва вертикално във въздуха - като космическа ракета. Това означава, че свръхзвуковият гръм ще се разпростре хоризонтално в небето вместо да слиза, към земята. С максимална скорост 4,5 Mach (над два пъти по-бързо от „Конкорд“) пътят от Лондон до Сан Франциско ще отнема точно три часа.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари