Континентите на древната Земя са били създадени от удари на гигантски метеорит, установиха учени

Ваня Милева Последна промяна на 11 август 2022 в 00:01 13035 0

Илюстрация на метеори, насочени към ранната Земя. Кредит: Pxhere

Засега Земята е единствената позната ни планета, която има континенти.

Как точно са се образували и развили те, не е ясно. Но знаем - защото краищата на континенти, отдалечени на хиляди километри един от друг, съвпадат - че някога, много отдавна, земната суша е била събрана в един голям суперконтинент.

Тъй като днес планетата не изглежда така, нещо трябва да е предизвикало разпадането на този суперконтинент. Сега разполагаме с нови доказателства, които сочат, че удари на гигантски метеорити са изиграли важна роля.

Доказателството се крие в кристали от минерала циркон, изкопани от кратон в Западна Австралия - част от земната кора, която е останала незасегната в продължение на повече от един милиард години.

Известен като кратонът Пилбара, той е най-добре запазеното парче кора на планетата и кристалите циркон в него съдържат доказателства за древни метеоритни удари, преди континентите да се разпаднат.

"Изследването на състава на кислородните изотопи в тези цирконови кристали разкри процес, действащ "отгоре надолу", започващ с топенето на скалите близо до повърхността и напредващ по-надълбоко, което съответства на геоложкия ефект от удари на гигантски метеорити", обяснява геологът Тим Джонсън (Tim Johnson) от Университета Къртин в Австралия.

"Нашето изследване предоставя първите солидни доказателства, че процесите, които в крайна сметка са формирали континентите, са започнали с удари на гигантски метеорити, подобни на онези, предизвикали измирането на динозаврите, но случили се милиарди години по-рано."

Изследването се провежда върху 26 скални проби, съдържащи фрагменти циркон, датирани на възраст между 3,6 и 2,9 милиарда години.

Изследователският екип анализира изотопите на кислорода, по-конкретно съотношенията на кислород-18 и кислород-16, които имат съответно 10 и 8 неутрона. Тези съотношения се използват в палеогеологията, за да се определи температурата на образуване на скалата, в която са открити изотопите.

Въз основа на тези съотношения екипът успява да разграничи три отделни и основни етапа в образуването и еволюцията на кратона Пилбара.

Първият етап е образуването на голяма част от цирконите, съответстващо на частичното разтопяване на кората. Това частично топене, показват изследователите, вероятно е резултат от бомбардиране от метеорити, които са нагрели кората на планетата при удара.

Най-старото струпване на тези циркони, според тълкуването на екипа, е резултат от единичен гигантски удар, довел до образуването на кратона.

Вторият етап е бил период на преработване и стабилизиране на ядрото на земната кора, последван от третия етап - период на топене и образуване на гранит. След това, много по-късно, това стабилизирано ядро еволюира, за да се превърне в днешните континенти.

Геодинамични схеми, илюстриращи триетапната еволюция на кратона Пилбара. Кредит: Johnson et al. Nature 608, 330–335 (2022). https://doi.org/10.1038/s41586-022-04956-y

През миналите векове обаче много метеорити са обсипвали Земята, като броят им е бил много по-голям от броя на континентите. Но само най-големите удари биха могли да генерират достатъчно топлина, за да създадат кратоните, които са два пъти по-дебели от заобикалящата ги литосфера.

Тези открития са в унисон с предложените по-рано модели за образуването на кратони по света - но представляват най-силното доказателство досега за теорията, смятат изследователите.

Това обаче е само един кратон от общо 35 известни. За да бъдат доказателствата още по-силни, екипът ще трябва да сравни резултатите си с повече проби от други кратони, за да провери дали моделът им е съвместим в световен мащаб.

"Данните, свързани с други райони на древна континентална кора на Земята, изглежда показват същите закономерности като идентифицираните в Западна Австралия", коментира Джонсън. "Бихме искали да проверим нашите открития върху тези древни скали, за да видим дали, както подозираме, нашият модел е по-широко приложим."

Справка: Johnson, T.E., Kirkland, C.L., Lu, Y. et al. Giant impacts and the origin and evolution of continents. Nature 608, 330–335 (2022). https://doi.org/10.1038/s41586-022-04956-y