Най-високият активен вулкан в Евразия изхвърля пепел на 12 км във въздуха

Ключевская Сопка изригва

Ваня Милева Последна промяна на 10 ноември 2023 в 00:00 4849 0

Сателитно изображение на вулкана Ключевская Сопка на руския полуостров Камчатка, получено на 1 ноември 2023 г. от сателита Aqua на НАСА.

Кредит NASA Earth Observatory images by Wanmei Liang and Lauren Dauphin, using MODIS data from NASA EOSDIS LANCE and GIBS/Worldview, and Landsat data from the U.S. Geological Survey

Най-високият активен вулкан в Евразия, Ключевская Сопка, изхвърли пепел на стотици километри.

Активността на вулкана Ключевская Сопка на полуостров Камчатка все повече се засилва. Когато сензорът MODIS (Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer) на спътника на НАСА Aqua получава това изображение на 1 ноември 2023 г., стълбът пепел от вулкана се издига на височина до 12 километра над морското равнище и се простира на 1600 километра на изток-югоизток, съобщава екипът за реагиране при вулканични изригвания на Камчатка (KVERT - Kamchatka Volcanic Eruption Response Team).

Изображението по-долу предлага подробен поглед върху потоците лава и струята пепел, излъчващи се от вулкана. Данните са от OLI (Operational Land Imager) на спътника Landsat 8 на 1 ноември 2023 г. Горещата лава излъчва късовълнов инфрачервен сигнал, който я кара да изглежда червена в тази комбинация от ленти (6-5-3). Облаците изглеждат сини, контрастиращи със сивата пепел.

Поток от лава, облак пепел, ноември 2023 г. Изображение с фалшиви цветове, получено на 1 ноември 2023 г. от Operational Land Imager на спътника Landsat 8, предлага подробен поглед върху потоците лава и стълба пепел, изхвърлени от вулкана Ключевская Сопка. Кредит: NASA Earth Observatory images by Wanmei Liang and Lauren Dauphin, using MODIS data from NASA EOSDIS LANCE and GIBS/Worldview, and Landsat data from the U.S. Geological Survey

Като предпазна мярка властите са наредили затварянето на училищата в два близки града. Кодът за въздухоплаването е повишен до червено, най-високото ниво на предупреждение, поради значителните емисии на пепел в атмосферата.

Разположен на Тихоокеанския огнен пръстен, полуостров Камчатка е място на повече от 300 вулкана, включително няколко активни. Настоящото изригване на Ключевская Сопка, най-високият активен вулкан в Евразия, продължава от юни 2023 г., когато KVERT отбелязва началото на експлозивните изригвания тип Стромболи, а потоците от лава продължават да се изливат през следващите месеци. Landsat 8 засне изображение на по-укротена еруптивна фаза, заедно с активността на съседния вулкан Безимянни, в средата на октомври 2023 г.

Вулканът Ключевская Сопка

Вулканът Ключевская Сопка е стратовулкан, разположен на полуостров Камчатка в Русия.

Със своите 4754 метра височина той е най-високата планина в района на Камчатка и най-високият активен вулкан в Евразия.

Неговата стръмна конична форма е класическа характеристика на стратовулканите, които са съставени от множество слоеве втвърдена лава, рохкави материали и вулканична пепел от периодичните изригвания.

Първото регистрирано изригване на Ключевская Сопка е било през 1697 г. и оттогава той е много активен, с чести най-вече стромболови изригвания, които произвеждат както ефузивни потоци от лава, така и експлозивна активност.

Вулканът е част от Тихоокеанския огнен пръстен, огнище на сеизмична и вулканична активност заради движението на тектоничните плочи. Изригванията на Ключевская Сопка често са придружени от големи облаци пепел, които представляват значителна опасност за въздушния транспорт и имат последици за местните жители и околната среда.

Вулканът се наблюдава непрекъснато от екипа за реагиране при вулканични изригвания на Камчатка (KVERT), който проследява дейността му, издава предупреждения и изучава вулкана, за да разбере по-добре поведението му и да смекчи рисковете, свързани с неговите изригвания. Ключевская Сопка е не само обект на научен интерес, но и забележителна характеристика на ландшафта на полуостров Камчатка, допринасяйки за геоложкото разнообразие и природната красота на региона.

Източник: Klyuchevskoy Erupts: Eurasia’s Tallest Active Volcano Spews Ash 40,000 Feet Into the Air, NASA Earth Observatory