Огромно изригване на подводен вулкан в Тонга, заснето на видео от сателит

Новото изригване на 15 януари предизвиква вълна цунами с размери 1,2 метра и изпраща облак пепел на височина 20 километра.

Ваня Милева Последна промяна на 17 януари 2022 в 10:16 12307 0

В събота,  15 януари, мощно вулканично изригване изпрати вълни цунами, които се стоварват върху остров Тонга в южната част на Тихия океан.

Драматични изображения от космоса показват момента, в който последното изригване на Хунга Тонга-Хунга Хаапай (Hunga Tonga-Hunga Ha'apai) изпраща гъба от дим и пепел във въздуха и ударна вълна в околните води.

Вълна цунами с размери 1,2 метра е наблюдавана в столицата на Тонга Нукуалофа, която е на около 65 километра южно от вулкана. Тътенът от изригването се чува през Тихия океан чак до Аляска, съобщава Асошиейтед прес.

Съобщава се, че Нукуалофа е покрита с дебел слой вулканичен прах. Няма официални съобщения за наранявания или щети от столицата на Тонга, но достъпът до интернет е прекъснат заради събитието, добавя АП.

Изригването на вулкана на остров Хунга Тонга-Хунга Хаапай се вижда като зрелищна експлозия от спътника за наблюдение GOES West Earth, управляван от Националната океанска и атмосферна администрация на САЩ (NOAA). Видео на изригването показва огромен облак от вулкана, издигащ се високо в атмосферата като гигантска гъба по време на изригването, докато ударна вълна се простира около Хунга Тонга-Хунга Хаапай, един от 170-те острова, които съставляват южно-тихоокеанското кралство Тонга.

Сателитът GOES West на NOAA засне тази зашеметяваща гледка от експлозивното изригване на вулкана Хунга Тонга-Хунга Хаапай, разположен в южнотихоокеанското кралство Тонга, на 15 януари 2022 г. Кредит: NOAA

Вулканът Хунга Тонга-Хунга Хаапай първо изригва на 20 декември, а след това избухва с масивно изригване на 13 януари, което също е забелязано от GOES West, се казва в изявление на служители на NOAA. Това изригване е седем пъти по-мощно от събитието през декември и изпраща огромен поток пепел и газ на над 20 километра в земната атмосфера.

Изображение с фалшиви цветове, показващо ефектите от изригването на вулкана Хунга Тонга-Хунга Хаапай в Тонга, на 26 март 2009 г. Сателитът на НАСА Terra засне изображението на 25 март 2009 г. подводен вулкан е разцепил повърхността на Тихия океан и се е появила нова земя - тъмната маса на юг от Хунга Хаапай. Облацие покриват пространството между новата земя и Хунга Хаапай. Самият вулкан е почти перфектната кръгла дупка близо до южния край на новата земя. Океанът около изригващия вулкан е ярко син, което показва пепел, скали и други вулканични отломки. Покритата с растения земя е червена. Имайте предвид, че Хунга Хаапай вече е оцветен в черно, което показва, че растенията на острова вече са погребани в пепел или мъртви. Кредит: NASA/GSFC/METI/ERSDAC/JAROS

Предупрежденията за цунами са били издадени за Американска Самоа, Нова Зеландия, Фиджи, Вануату, Чили и Австралия - където властите за саявили, че част от бреговата линия, включително Сидни, може да бъде засегната от вълни цунами.

Хората в близкия щат Нов Южен Уелс  са били „посъветвани да излязат от водата и да се отдалечат от нея“.

Предупреждение за цунами е било издадено за цялото западно крайбрежие на САЩ – от долния край на Калифорния до върха на Алеутските острови на Аляска – а вълните цунами са предизвикали „леки наводнения“ в Хавай според Тихоокеанския център за предупреждение за цунами.

Изригването на Хунга Тонга рано на 15 януари 2022 г., заснето от геостационарния метеорологичен спътник GOES-17, разположен над екватора на 137,2°W дължина. Кредит: NOAA

Властите на Нова Зеландия се надяват да изпратят военни полети за наблюдение над вулкана в понеделник, за да оценят състоянието му, последвани от помощ и доставки за Тонга, където водните запаси може да са замърсени, заявява премиерът на Нова Зеландия Джасинда Ардърн.

Huge Tonga underwater volcano eruption captured in stunning satellite video