Открити са доказателства за най-силното земетресение в човешката история

Земетресението е било толкова разрушително, че хора не са стъпили в района в продължение на 1000 години

Ваня Милева Последна промяна на 20 април 2022 в 00:01 24983 0

Кредит: Rawpixel

Археолози откриват доказателства за най-голямото известно земетресение в човешката история - силно земетресение с магнитуд 9,5 по Рихтер, което причинява цунами с дължина 8000 километра и накара човешките популации да изоставят близките брегови линии за 1000 години, открива ново проучване.

Земетресението се случва преди около 3800 години в днешната северна част на Чили, когато разкъсване на тектонската плоча повдигна бреговата линия на региона. Последващото цунами е толкова мощно, че създава вълни с височина до 20 метра и стига чак до Нова Зеландия, където изхвърля камъни с размер на автомобил на стотици километри навътре, установяват изследователите.

Досега най-голямото регистрирано земетресение е земетресението във Валдивия през 1960 г. в южно Чили с магнитуд между 9,4 и 9,6, което убива около 6000 души и изпраща цунами в Тихия океан. Разкъсването, което причинява земетресението във Валдивия, е огромно, с приблизително 800 км на дължина. Но както обясняват учените в изследване, публикувано в списание Science Advances, новооткритото древно мегатресение е било дори по-голямо, причинено от разкъсване с дължина около 1000 км.

Пабелон де Пика. Издигнати крайбрежни седименти с отлагания от цунамито, включващи раковини и големи камъчета. Кредит: University of Southampton

Д-р Дарън Кинг, NIWA, Нова Зеландия с канара, изхвърлена от мегацунамито на остров Чатъм. Кредит: University of Southampton

„Смяташе се, че не може да има събитие с такъв мащаб в северната част на страната, просто защото не може да се получи достатъчно дълъг разлом“, разказва съавторът на изследването Джеймс Гоф (James Goff), геолог от Университета в Саутхемптън в Англия.

В така наречените зони на субдукция ръбът на океанската плоча се подпъхва под континенталната плоча като едновременно я избутва, докато потъва в земната мантия.

Подобно на земетресението във Валдивия, древното земетресение е земетресение от най-мощният вид земетресения в света, т. нар. мегаземетресения с магнитуд над 9. Тези земетресения се случват, когато една от тектоничните плочи на Земята се сблъска или потъне под друга (субдукция). Движението на двете плочи в крайна сметка спира, защото се зацепват благодарение триенето, но напрежението, причинило сблъсъка на плочите, продължава да се натрупва. В крайна сметка се събира толкова много напрежение, че контактната зона между плочите се разкъсва, създавайки гигантско разкъсване и освобождавайки енергия под формата на опустошителни сеизмични вълни.

Доказателства за гигантското земетресение са открити в морето и крайбрежието - като крайбрежни отлагания (валуни, камъчета и пясък, произхождащи от крайбрежните региони) и морски скали, раковини и морски живот - които изследователите откриват пренесен далеч навътре в чилийската пустиня Атакама .

Вляво: Цунамита, свързани с големи земетресения от 1868, 1877 и 1922 г. н.е. в Северно Чили. В средата: Карта, показваща свързването на тектоничните плочи, показваща висок потенциал за големи мегаземетресения по протежение на северно Чили. Вдясно: Сеизмотектонична обстановка по протежение на Северно Чили, със субдукция на плочата Наска под южноамериканската плоча и исторически разкъсвания, предизвикали мегаземетресения. Кредит: Diego Salazar et al. Science Advances, 6 Apr 2022, Vol 8, Issue 14; DOI: 10.1126/sciadv.abm2996

„Открихме доказателства за морски седименти и много животни, които биха живели спокойно в морето, преди да бъдат изхвърлени навътре в сушата“, обяснява Гоф в изявлението. "И ги открихме много високо и далеч навътре в сушата, така че не може да ги е изнесла там буря."

За да получат по-добро представа какво е донесло тези седименти толкова далеч от морето, изследователите са използвали радиовъглеродно датиране. Този метод включва измерване на количествата радиоактивен въглероден изотоп въглерод 14 в материал, което позволява да се определи възрастта му. Тъй като въглерод 14 е навсякъде по Земята, докато се образуват седиментите лесно го абсорбират. Периодът на полуразпад на въглерод 14 или времето, необходимо за разпадането на половината от него, е 5730 години, което го прави идеален за изследване на последните 50 000 години.

Предложен от авторите модел на наводнение от цунами преди около 3800 г., което издига крайбрежните отлагания и засяга археологическите слоеве. Кредит: Diego Salazar et al. Science Advances, 6 Apr 2022, Vol 8, Issue 14; DOI: 10.1126/sciadv.abm2996

След датиране на 17 находища в седем отделни обекта, обхващащи 600 км от северното крайбрежие на Чили, изследователите откриват, че възрастта на чуждия крайбрежен материал предполага, че той е бил изнесен във вътрешността на страната преди около 3800 години.

Допълнителни доказателства са древни каменни структури, които намират археолозите. Тези каменни стени, построени от хора, са открити под отлаганията на цунамито, а някои лежат насочени към морето, което предполага, че са били съборени от силните течения на обратното отмиване на цунамито.

Срутена каменна конструкция на обекта Сапатеро. Кредит: University of Southampton

„Местното население там е останало без нищо“, разказва Гоф. „Нашата археологическа работа установи, че е последвал огромен социален катаклизъм, когато хората са се преместили навътре, извън обсега на цунамито. Изминали са над 1000 години, преди хората да се върнат да живеят отново на брега, което е невероятно дълго време, като се има предвид, че са разчитали на морето за храна."

Тъй като това е най-старото известно откритие в Южното полукълбо на земетресение и цунами, унищожаващи човешки животи, изследователите са развълнувани да изследват региона допълнително. Те смятат, че техните изследвания биха могли да ни информират по-добре за потенциалните опасности от бъдещи мегаземетресения.

„Това събитие е имало голямо влияние върху хората в Чили, а островите в южната част на Тихия океан са били необитаеми, когато са били ударени от цунамито преди 3800 години“, разказва Гоф. "Но всички те са добре населени сега и много от тях са популярни туристически дестинации. Така че, когато подобно събитие се случи следващия път, последствията могат да бъдат катастрофални, освен ако не се поучим от тези констатации."

Справка: Did a 3800-year-old Mw ~9.5 earthquake trigger major social disruption in the Atacama Desert? Diego Salazar et al. Science Advances, 6 Apr 2022, Vol 8, Issue 14; DOI: 10.1126/sciadv.abm2996