Подготвени сме за опасни астероидни удари за следващите хиляда години (видео)

Offnews Последна промяна на 19 май 2023 в 00:01 3152 0

Кредит NASA/JPL-Caltech

На тази схема са показани орбитите на 2200 потенциално опасни обекта, изчислени от Центъра за изследване на обекти, намиращи се в близост до Земята (CNEOS) на JPL. Подчертана е орбитата на двойния астероид Дидим, цел на мисията на НАСА "Тест за пренасочване на двоен астероид" (DART)

Това е толкова неизбежно, колкото изгряването на Слънцето и обръщането на приливите и отливите. Някой ден друга голяма космическа скала ще се блъсне в Земята.

Това се е случвало в продължение на милиарди години в миналото и ще продължи да се случва в продължение на милиарди години в бъдещето.

Досега човечеството е имало късмет, тъй като не ни се е налагало да се сблъскваме с подобна катастрофална заплаха.

Но ако искаме да оцелеем на тази планета в дългосрочен план, ще трябва да се примирим с реалността на опасните астероиди и да се подготвим.

Организации от цял свят продължават да наблюдават небето. Те създават карти и каталози на всички потенциално опасни близки до Земята обекти или (NEO - near-Earth objects). Очевидно е, че по-големите скали представляват по-голяма заплаха, но за щастие те са по-малко на брой. И макар че списъкът на опасните NEO не е пълен, разполагаме с надеждни карти на почти всички потенциално опасни астероиди с диаметър над един километър.

Това е меко казано полезно, защото астероидите с размер километър имат потенциала не само да унищожат цели градове, но и да причинят значителни екологични щети по цялото земно кълбо.

За да оценят риска, който тези големи NEO представляват, екип астрономи са предвидили техните орбити през следващите хиляда години. Анализът им показва, че нито едно от тези NEO с размер 1 километър не представлява значителен риск за нас през следващия век. Трудно е обаче да се предвидят орбитите на тези NEO след този период. Това е така, защото в орбиталната динамика малки промени могат да доведат до големи ефекти за големи времеви интервали. Малка разлика в количеството топлина, което астероидът получава от Слънцето може да изпрати астероида по траектория, която след няколко хиляди години да пресече тази на Земята.

Астрономите изследват най-близката възможна среща между известните опасни NEO и Земята. По-специално те проучват как това най-близко разстояние се променя в продължение на стотици и хиляди години. Те извършват това чрез поредица от симулации, които са очертали възможно най-много възможни орбитални траектории, като се има предвид несигурността в текущите орбитални позиции и скорости на NEO.

Астрономите са определили един конкретен NEO, астероидът 7482 като особено опасен. Този астероид ще прекара значителна част от времето си в близост до Земята през следващото хилядолетие. Това не означава непременно, че той ще удари нашата планета, но означава, че това космическо тяло има най-голяма вероятност за сблъсък през следващите хиляда години.

Изследователите обръщат внимание и на друг астероид - астероид 143651, чиято орбита е толкова хаотична, че е невъзможно да се предскаже точното му положение за следващите няколко десетилетия. По този начин, макар че може да представлява или да не представлява никаква заплаха, въз основа на сегашното ни разбиране за позицията му и неговата скорост не може да се каже със сигурност.

Общо астрономите са идентифицирали 28 кандидати, които имат ненулева вероятност за "дълбок сблъсък" (“deep encounter”), което означава, че ще преминат на разстояние, по-малко от разстоянието до Луната. Нито един от тези обекти не може да се сблъска със Земята през следващите сто или хиляда години, но ако искаме да оцелеем в дългосрочен план, определено трябва да им обърнем внимание.

Справка: The hazardous km-sized NEOs of the next thousands of years