Бактериофаг може да убива една от най-опасните супербактерии

Ваня Милева Последна промяна на 14 януари 2021 в 09:20 8871 0

Acinetobacter; Кредит:: CDC

Изследователи са установили, че един от известните бактериофаги - вируси, които поразяват бактериите - е в състояние да се справи с бактерия, която е отговорна за всяка пета инфекция в отделенията за интензивно лечение.

Много бактерии с времето стават устойчиви на антибиотици. Учени са установили, че чувствителността към лекарства може да бъде възстановена чрез заразяване на микроорганизми с вируси.

Болниците, особено отделенията за интензивно лечение и хирургичните отделения, гъмжат от бактерии, някои от които са устойчиви на много антибиотици. Тези патогени се наричат ​​супербактерии. Инфекциите, които причиняват, са трудни и скъпи за лечение и често, дори след като се възстанови, пациентът има сериозни здравословни проблеми.

В ново проучване авторите предлагат нова стратегия за борба с тези микроорганизми. Учените решиха да приложат бактериофаги към патогените - вируси, които заразяват бактериите и са безопасни за хората. Използвайки този метод, изследователите се опитват да овладеят супербактерията Acinetobacter baumannii, която е отговорна за около 20% от инфекциите в отделенията за интензивно лечение.

Учените за първи път показаха интересен модел: когато се зарази с фаги, супербактерията постепенно придобива резистентност към тях, но в същото време става податлива на антибиотици.

Микроорганизмът не може да устои еднакво добре на двата агента, които се опитват да го убият, така че трябва да избира между антибиотична резистентност и фагоустойчивост.

Авторите установяват, че след заразяване с фаги, Acinetobacter baumannii става чувствителна към поне седем антибиотици от различни семейства. Въпреки успеха, авторите все още се нуждаят от повече експерименти и тестове, за да покажат ефективността на технологията и възможността за нейното приложение на практика.

Справка: Gordillo Altamirano, F., Forsyth, J.H., Patwa, R. et al. Bacteriophage-resistant Acinetobacter baumannii are resensitized to antimicrobials. Nat Microbiol (2021). https://doi.org/10.1038/s41564-020-00830-7