Динозаври ли са птиците?

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 07 август 2019 в 03:07 25975 0

Кредит wikipedia

Художествена илюстрация на Орел на Хааст и птици моа.

Понякога хората казват, че птиците са свързани с динозаврите, но това не е точно така, всъщност птиците са динозаври. Преди 65 милиона години, масово измиране на видовете е заличило всички тогавашни динозаври освен една група, която след това се превръща в съвременните птици.

Динозаврите са разнообразна група животни, появили се за пръв път през периода Триас, преди 231,4 милиона години. Те са доминиращата форма на живот на Земята в продължение на 135 милиона години докато голямо измиране на видове е погубило повечето от тях. Причината за това масово изчезване все още се дискутира, но най-вероятната причина е сблъсък на Земята с астероид (въпреки, че не е изключено и вулканично изригване).

Динозаврите се разделят на два големи разреда - Saurischia (гущеробедрени) и Ornithischia (птицебедрени).

В Saurischia се включват всички месоядни динозаври (тероподи) и гигантските тревопасни завроподи. Тераподите са "най-известните" месоядни динозаври като Тиранозавър рекс или велосирапторa, докато завроподите са най-големите животни, живели някога на Земята.

Ornithischia са разред тревопасни динозаври с клюнове. Най-забележителните членове на разреда са стегозавърът и игуанодонът.

Еволюция на динозаврите и птиците. Кредит: twitter/Steve Stewart-Williams

Интересно е да се отбележи, че птиците са еволюирали от динозаврите Saurischia. Съвременната палеонтология показва, че птиците вероятно са започнали да се появяват през Юра, преди около 150 милиона години.

Птиците принaдлежат към Maniraptora, група тероподи. Може да изглежда странно, че птиците са се появили от динозаврите, но днес има доказателства, че някои динозаври са били покрити с пера. Други прилики със съвременните птици са, че костите им са били много леки и са снасяли яйца.

Преминаването от едните към другите е продължило милиони години, с няколко ключови преходни форми. Най-известния преходен фосил е Археоптерикса.

Един от откритите фосили на Археоптерикс, в който е запазен отпечатък от пера. Снимка: wikipedia

Археоптериксът е живял през късната Юра преди около 150 милиона години, когато Европа е била архипелаг от острови в плитки топли тропически морета. Този вид е един от класическите примери за преходен вид, който носи характеристики както от динозаврите, така и от птиците. Повечето открити фосили имат отпечатъци от пера. Те са били по-развити - пера за полет, което доказва, че еволюцията на перата (първоначално подобни на косми вероятно за задържане на топлината), е започнала преди Късната Юра.

Въпреки това, доста време е било необходимо, преди да започне диверсификацията на птиците. Десетки милиони години те все още са имали нокти на крилете и зъби. Съвременните птици са се появили преди 100 милиона години, много преди масовото изчезване да застигне динозарвите. Докато птиците никога не са били на върха на хранителната верига, те са единственият клон динозаври, оцелели през периода Креда.

Съвременните птици се характеризират с клюн без зъби и много високи темпове на метаболизма и на нарастване. Повечето могат да летят, с някои изключения. Те имат и други системи, специално насочени към летенето.

Интересен е въпросът дали птиците са влечуги, но отговорът не е точно еднозначен. В биологията съществуват две основни системи на класификация - тази на Линей и филогенетичната система. Ако се следва класификацията на Линей, влечуго е животно, което е студенокръвно и има люспи, така че според нея птиците не са влечуги. В съвременната биология, обаче, се използва филогенетичната класификация, според която видовете са групирани според произхода си и така, птиците могат да бъдат считани за влечуги. Но приложението на двете системи е различно, така че не може да се даде единен ясен отговор.

Част от богатото разнообразие от видове на съвременните птици. Кредит: pinterest

Оттук обаче идва въпросът - ако птиците са наистина влечуги, кои са най-близките им роднини? Оказва се, че птиците са най-близко свързани с крокодилите. Но докато крокодилите са останaли непроменени десетки милиони години, птиците са се променили и са се адаптирали и това е причината за огромното им разнообразие от видове днес.

Източник: ZME science - Are birds really dinosaurs?