И насекомите се ръководят от закона за търсенето и предлагането

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 януари 2017 в 14:58 7184 0

Кредит T. Pennell

Икономическото правило "търсенето и предлагането" се осъществява и при насекомите.

Това установи научен колектив от Университета в Съсекс, воден от еволюционния биолог Лена Гринстед (Lena Grinsted), наблюдавайки една популация от хартиени оси, в която оси-помощници се грижат за поколението на доминиращите екземпляри в малки социални групи в замяна на правото да живеят в гнездото, разказва сайтът на университета.

Резултатите от работата са публикувани в списание Nature.

По време на проучването, което се провежда в южната част на Испания в продължение на три месеца, екипът маркира и идентифицира генотипа на 1500 оси и записва социалното им поведение в 43 отделни гнезда.

Учените забелязали, че осите-помощници оказват по-малко помагат на "шефовете" си, ако се появят алтернативни гнезда, където могат потенциално да отидат. В тази ситуация доминиращите оси започват да се конкурират за създаването на "по-добри условия" за труд на осите-помощници, за да ги задържат "на работа" в гнездото си, позволявайки им да работят по-малко. 

Изследователите отбелязват, че за първи път се показва, че теорията на търсенето и предлагането може да се използва в изследването на поведението на социалните насекоми. Преди се е смятало, че други фактори в рамките на социалните групи насекоми - като броят на членовете на общността и генетичната свързаност основно определят поведението им.

Но новите открития от учените от университета в Съсекс показват, че и пазарните отношения могат да се използват, за да се предскаже поведението на насекомите.

"Нашите резултати показват наличието на интересни паралели между популациите на осите и нашия собствен свят на бизнеса - една лоша сделка е по-добре отколкото нищо, така че когато конкуренцията се увеличава, трябва да приеме по-ниска цена за това, което предлагате. Пазарните сили могат явно да влияят на търговските споразумения в света на природата, така, както влияят на нашите пазари - при голям брой търговски партньори можете да договорите по-изгодни търговски сделки",  - коментира Лена Гринстед.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !