Какво прави езика на жабата така удивителен? (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 01 февруари 2017 в 12:47 7453 0

Кредит Candler Hobbs / Georgia Tech , CC BY-ND

Пет пъти по-бързо от едно мигване на окото.

Тайната на лепкавия език на жабата е разкрита - комбинация от специална слюнка и една от най-меките биологични тъкани, пише Science news.

Изследване, публикувано в списание  Royal Society Interface, показва, че тези две особености могат да създадат лепкав ефект 50 пъти по-силен от този на изкуствените полимери, лепилата, които използваме в ежедневието си.

Лепкавите еластични езици на земноводните са очаровали изследователите в продължение на десетилетия - първото проучване на жабешките езици е направено преди повече от за повече от 150 години, през 1849 г. Но физичните закони в основата на тези удивители способности остават неясни.  Прeдишни изслeдвaния срaвняват езика на жабата със скoч, нo тoва нe е пълнaта кaртинa.

Жабешките езици са уникално лепкави и тяхната слюнка е от решаващо значение при улавянето на насекоми, но те също така са много меки - 10 пъти по-меки от човешките езици и една от най-меката известна биологична тъкан.

"Нашето изследване в лепкавия слузест свят на жабите започна с това смешно видео на истинска африканска жаба, която се опитва да улови фалшиви насекоми в мобилна игра. Тази жаба е явно експерт в игрите - скоростта и точността на езика й може да съперничи на пръстите на пишещ смс тийнейджър" - пишат авторите в The Conversation.

Kакво се случва

Когато езикът на жабата удари насекомото, той се увива около буболечката като лепкава дъвка и поглъща импулса на движението й. Насекомото се покрива със слюнка. Тъй като езикът е много мек, може да се разтегне повече от два пъти дебелината си и да покрие повече площ, а слюнката да проникне добре по неравния екзоскелет на насекомото.

"Езикът действа като въже за бънджи, който се хвърля върху плячка", заяви водещият автор Алексис Ноел (Alexis Noel) пред . "Самият той се деформира, като я издърпва обратно към устата, запазвайки приложените сили в своята разтеглива тъкан"

"Има всъщност има три фази  - Преди езикът да удари насекомото слюнката е почти като вода и изпълва всички цепнатини на насекомото, когато езикът я улови и придърпа обратно, слюнката се променя и става по-вискозна - плътна като мед.. , всъщност слюнката става отново водниста, когато насекомото стигне устата".

Според изследователите тези открития могат да доведат до разработката на изключително силни обратими лепила, които могат бързо да залепват. "Повечето от досега създадените лепила са твърди, особено лентите ", коментира Дейвид Ху (David Hu), съавтор на Ноел.