Откриха кое е най-древното цвете, съвременник на динозаврите

Наука ОFFNews Последна промяна на 19 август 2015 в 02:17 6857 0

Кредит David Dilcher / Indiana University

Образец варовик с останки на Montsechia vidalii

Най-старото покритосеменно (цветно) растение е на 125-130 милиона години и се нарича Montsechia vidalii

Международен екип от ботаници са проучили повече от 1000 по-рано открити фосилизирани останки от изкопаемото водно растение Montsechia vidalii и стигнали до заключението, че това е може би едно от най-старите покритосеменни. Montsechia vidalii е най-малко съвременник, но по-скоро е по-древно, според учените, отколкото предишния претендент за титлата на "първо цвете на планетата" - Archaefructus Sinensis.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

За първи път останките на Montsechia vidalii са били открити преди около сто години, в Испания, в варовикови утайки на Иберийските планини и Пиренеите. Първоначално ботаниците поради слабото развитие на методите за датиране и аналитичния инструментариум погрешно са класифицирали растението.

В новия анализ, палеоботаниците много внимателно са извлекли от над хиляда проби от фосилизирани растения от варовиците с помощта на обработка на скалите с микрокапки на солна киселина. Запазените кутикули на Montsechia vidalii - защитния филм, чрез който може да се разбере, например, формата и структурата на листата на растението, внимателно е отделена със смес от азотна киселина и калиев хлорат.

Всички възстановени останки от растенията са внимателно проучени с обикновен оптичен микроскоп, стереомикроскоп и сканиращ електронен микроскоп.

Реконструкция на общия вид на растението и плода му. Снимка: David Dilcher / Indiana University

Новият анализ показва, че Montsechia vidalii несъмнено принадлежи на покритосеменните, въпреки факта, че все още няма такива части като венчелистчета или части, отделящи нектар, а целият му жизнен цикъл преминава под вода. Въпреки това, според водещият автор на изследването - Дейвид Дилчер (David Dilcher), Montsechia vidalii имат "плод, съдържащ едно единствено семе" и в този случай, това е същностната характеристика, която го систематизира към покритосеменните.

Montsechia vidalii е растяла в древните сладководни басейни и езера от преди 130 милиона години. Нейни съвременници са брахиозавърът и игуанодонът. Точната датировка бе възможна, благодарение на многобройните находки на сладководни водорасли в същите скални пластове, където е намерено и "първото цвете".

Пряк потомък на Montsechia vidalii е роголистникът (Ceratophyllum) - род многогодишни тревисти водни растения. В момента учените си поставят задачата да възстановят генеалогията между тези двама представители на покритосеменните, за да разберем по-добре еволюцията на цъфтящи растения в света.

Съвременният роднина на Montsechia vidalii  роголистникът (Ceratophyllum) с цветове. Снимка: allegro.pl