Открито е животно, което не се нуждае от кислород, за да оцелее (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 27 февруари 2020 в 00:03 6339 0

Флуоресцентно багрило, подчертаващо ядрата и мембраните в паразита, който не използва кислород. Кредит: Stephen Douglas Atkinson

Дишането на кислород се разглежда като основна характеристика на многоклетъчните животни, но сега е открито поне едно, което няма нужда от това.

„То е загубило способността си да диша кислород“, разказва Дороти Хушън (Dorothee Huchon) от Университета в Тел Авив, Израел. Остава загадка как това животно, паразит, който заразява сьомгата, получава енергията, от която се нуждае, без кислород, но вероятно я "краде" от своя домакин.

Смята се, че всички растения и животни използват кислород за генериране на гориво, наречено аденозин трифосфат (АТФ), което захранва клетъчните процеси. Генерацията на АТР от кислород става в структури, наречени митохондрии.

Всяка митохондрия има свой мъничък геном, който е отделен от основния геном в клетъчното ядро. Но когато Хючън и нейните колеги секвенират ДНК на Henneguya salminicola, не откриват митохондриална ДНК и решават, че са допуснали грешка.

Допълнителните проучвания потвърждават откритието. Когато екипът оцветява H. salminicola с флуоресцентно багрило, което се свързва с ДНК, в клетките извън ядрото не се появява ДНК. За разлика от тях, когато оцветяват сроден паразит, сините точки, съответстващи на митохондриалните геноми, се появяват и извън ядрото.

Макар в клетките на H. salminicola да съществуват структури, които приличат на митохондрии, те всъщност не могат да създадат ензимите, необходими за усвояването на кислорода за производството на АТФ. „Това не са истински митохондрии“, отбелязва Хушън.

Това означава, че H. salminicola е многоклетъчно животно, което може да оцелее изцяло без кислород.

„Има много същества, които могат да изкарат продължителни периоди без кислород, но няма нито едно, което може да премине през целия си жизнен цикъл“, коментира Ник Лейн (Nick Lane) от Университетския колеж в Лондон.

Поне нито едно не е потвърдено. През 2010 г. Роберто Дановаро (Roberto Danovaro) от Политехническия университет в Марке, Италия, съобщи, че група малки животни, тип Loricifera, род Spinoloricus, които обитават дълбоководните утайки, нямат видими митохондрии при наблюдения под микроскоп и трябва да разчитат на други източници на енергия, като например водороден сулфид вместо кислород.

Henneguya salminicola. Кредит: Wikimedia Commons

Други биолози обаче твърдят, че са необходими геномни изследвания, за да се потвърди, че лорисиферите наистина са загубили способността да дишат кислорода. „Геномните анализи са в ход“, коментира Дановаро. "Не мога да кажа повече."

Не се знае защо H. salminicola е загубил тази способност, докато всички негови близки роднини, които са идентифицирани, използват кислород. През жизнения си цикъл тези паразити могат да преминат  и в гостоприемник червей, където би трябвало да се справят и с почти никакъв кислород. Гостоприемникът червей на H. salminicola досега не е  идентифициран, но той също може да обитава утайки с много ниски нива на кислород, разказва Хушън.

Въпреки че паразитът е безвреден за хората, той е основен проблем за рибовъдите, тъй като създава неприятни бели петна в плътта на заразената риба.

Сьомга, заразена с паразита Henneguya salminicola. Кредит: Wikimedia Commons