Преждевременно раждащите се бебета всъщност бягат от "враждебната" майчина утроба

НаукаOFFNews Последна промяна на 26 април 2018 в 12:45 13251 0

Като сценарий за кошмарен научно-фантастичен филм един извънземно изглеждащ плод се събужда, само за да разбере, че плава в тъмна торба, а една непрекъснато изпомпваща кръв тръба е негова единствената връзка с живота.

Алармите се задействат и имунната система на плода изпраща всичките си войници, за да се преборят с обграждащия го чужд организъм и да избяга от него.

Този странен сценарий може да изглежда пресилен, но може би наистина точно това се случва, когато бебето се ражда преди термина. В много случаи лекарите не знаят точно какво предизвиква преждевременното раждане. Но ново изследване предполага, че понякога това може да се случи, защото имунната система на бебето по същество "отхвърля" майката, както тялото на човек отхвърля трансплантирания орган.

Констатациите противоречат на традиционния възглед за имунната система на бебето, за която се смяташе, че е твърде млада или незряла, за да причини такъв проблем.

"Догмата винаги е била, че плодът има много незряла имунна система и в резултат хората всъщност не обмислят възможната й роля при усложненията при бременност", разказва за ЕurekАlert авторът на изследването д-р Типи Макензи (Tippi MacKenzie) от Университета на Калифорния, Департамент по детска хирургия в Сан Франциско (UCSF). Но новото проучване показва, че в някои случаи "имунната система на плода се събужда преждевременно и може да предизвика раждане", коментира Макензи.

По-специално, това може да се случи, ако жената има неизявена инфекция (което означава, че не причинява симптоми), което след това предизвиква реакция на имунната система на плода, твърдят изследователите.

Изследването е публикуван на 25 април в списание Science Translational Medicine.

Изследователите анализират кръвни проби от 89 жени с нормална бременности и 70 жени, които с преждевременно раждане поради "преждевременно изтичане на амниотичната течност" или скъсване на амниотичната торбичка на 37-та седмица от бременността, състояние, което често е свързано с безсимптомна инфекция в амниотичната торбичка. Изследователите също анализираха проби от кръвта от пъпната връв, съдържаща фетални клетки, от всички жени в изследването.

Изследователите откриват по-високи нива от два вида имунни клетки, наречени дендритни клетки и ефекторни Т-клетки, в образците от кръвни проби от преждевременно родени бебета в сравнение с нормално родени. Тези имунни клетки участват в реалцията срещу чужди нашественици в организма и изследователите установяват, че при преждевременно родени бебета тези имунни клетки са активирани, за да атакуват клетките на майката.

Освен това преждевременно родените деца имат по-високи нива на произведени от Т-клетките като реакция на възпалението химични вещества в кръвта им от пъпна връв, в сравнение с нормално родените.

Нещо повече, когато изследователите поставят човешки маточни клетки при тези химични вещества в лабораторен съд, те откриват, че  веществата предизвикват контракции в маточните клетки.

За плода, задействането на ранното раждане може да е стратегия за излизане от "враждебната" среда, в която има инфекция, заяви авторката на изследването Микела Фрасколи (Michela Frascoli), бивш постдокторант в лабораторията на Макензи, сега помощник-професор в Медицинското училище в Масачузетс.

"Ако сте плод и вашата имунна система се развива в здрава среда, имате интерес да запазите спокойствие, за да можете да се развивате и да се родите в нормален срок", обяснява Фрасколи. "Но ако срещнете неприятности под формата на инфекция или възпаление, това може да задейства вашите дендритни клетки и Т-клетките да се събудят", което води до начало на раждането, отбелязва тя.

Въпреки това, преждевременното раждане е свързано с редица сериозни усложнения за кърмачетата, включително смърт. Изследователите сега се опитват да намерят биомаркери в кръвта на майката, които да могат да определят дали е изложена на риск от преждевременно раждане, дължащо се на фетален имунен отговор.