Птици и язовци си сътрудничат, за да крадат мед в Африка (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 04 юли 2023 в 00:01 2731 0

Голяма птица медопоказвач, хранеща се с пчелен восък в специалния резерват Ниаса, Мозамбик

Кредит Dominic Cram

Птиците от семейството Медопоказвачи (Indicatoridae) в Африка водят други посетители до пчелните пити да съберат мед и да им осигуряват достъп до пчелния восък и ларвите.

Често се твърди, че между тези птици и медните язовци (Mellivora capensis) съществуват подобни отношения на сътрудничество.

Все пак обаче "доказателствата за сътрудничество между птиците и язовците в литературата са откъслечни. Затова решихме да попитаме директно експертите", заявява д-р Джесика ван дер Вал (Jessica van der Wal) от Университета в Кейптаун, водещ автор на изследването. Тази колаборация може да окаже влияние върху екологията и опазването на медните язовци и птиците медопоказвачи.

Проучване, подкрепено от Университета в Кеймбридж и Кейптаун, в което участват изследователи от девет африкански държави, търси доказателства за връзката между птиците медопоказвачи и медните язовци.

Изследователите провеждат над 400 интервюта с ловци на мед в цяла Африка, откривайки, че макар птиците медопоказвачи да са ги насочвали към гнездата на пчелите хиляди пъти, те все още не са били свидетели на взаимодействие между птиците и язовците в търсене на мед. Огромното мнозинство (80 %) от 11-те анкетирани села са прекарали векове в търсене на див мед, включително с помощта на птици-медопоказвачи.

Изследване от 2016 г. показва как птиците медопоказвачи разговарят с хората. Следвайки медопоказвачите, хората в Африка могат да намерят гнездата на пчелите, за да събират мед. Изследванията сега разкриват, че хората използват специални звуци, за да призоват медопоказвачите и че тези птици активно набират подходящи хора за партньори. Тази връзка е рядък пример за сътрудничество между хора и свободно живеещи животни.

Доказателствата

Повечето анкетирани общности се съмняват, че птиците медоносни водачи и язовците си помагат взаимно в достъпа до мед, а мнозинството (80 %) никога не са виждали двата вида да си взаимодействат.

Въпреки това се открояват три общности в Танзания, където много хора казват, че са виждали как птиците медопоказвачи и язовците си сътрудничат, за да получат мед и пчелен восък от пчелните гнезда. Наблюденията са били най-чести сред ловците на мед от народа Хадза (Хадзапи), от които 61 % са заявили, че са виждали взаимодействието.

"Ловците-събирачи Хадза се придвижват тихо през ландшафта, докато ловуват животни с лъкове и стрели, така че могат да наблюдават сътрудничеството между язовци и медоносни птици, без да ги безпокоят. Повече от половината ловци съобщават, че са ставали свидетели на тези взаимодействия в редки случаи", заявява д-р Брайън Ууд (Brian Wood) от Калифорнийския университет в Лос Анджелис, който е съавтор на изследването.

Изследователите реконструират процедурите, необходими за сътрудничеството между птиците-медопоказвачи и язовците, доказвайки, че някои фази, като например птицата да види и да се приближи до язовеца, са осъществими.

Други, като например птицата-медопоказвач да общува с язовеца и язовецът да я последва до пчелното гнездо, са неизвестни. Язовците имат слаб слух и зрение, което затруднява проследяването на подобни взаимодействия от страна на птицата медоносец.

Според изследователите само отделни танзанийски популации от язовци са развили способностите и знанията, необходими за работа с птици-медопоказвачи, и тези умения се предават от поколение на поколение. Възможно е язовците и птиците да съжителстват и в други части на Африка, но все още да не са забелязани.

Срещата е трудна за наблюдаване поради объркания ефект от човешкото присъствие: зрителите все пак трябва да определят дали птицата-медопоказвач говори на тях или на язовеца.

Меден язовец поглъща пчелна пита. Кредит: Dominic Cram

Смяна на партньора?

Голямата птица медопоказвач Indicator indicator, е добре позната на общностите в много африкански страни, където е била използвана от поколения за намиране на пчелни гнезда.

Дивият мед е високоенергийна храна, която може да осигури до 20% от приема на калории – а восъкът, който ловците споделят или изхвърлят, е ценна храна за птицата медопоказвач.

Хората са се научили как да разчитат призивите и поведението на птица медопоказвачите, за да намерят гнездата на дивите пчели.

„Медопоказвачите се обаждат на хората и хората им отвръщат – това е вид разговор, докато се движат през саваната към гнездата на пчелите“, разказва д-р Клеър Спотисууд (Claire Spottiswoode), Катедра по зоология на Университета в Кеймбридж и старши автор на изследването.

С контрола върху огъня и инструментите си хората са полезни партньори на медопоказвачите. Хората могат да отсекат дървото, където е медът и да опушат пчелите, за да ги отпъдят, преди да отворят гнездата им. Медните язовци, Mellivora capensis, по-скоро могат само да ядосат пчелите – а агресивните пчели понякога жилят птиците до смърт.

Ловец-събирач от племето Хадза изважда пчелни пити от дърво. Скрийншот от видеото

Но птиците-медопоказвачи съществуват много по-отдавна от съвременните хора.

„Някои предполагат, че насочващото поведение на медопоказвачите може да е еволюирало от сътрудничеството с медни язовци, но след това птиците са преминали към сътрудничество с хора, когато сме се появили на сцената, поради нашите превъзходни умения в подчиняването на пчелите и достъпа до пчелните гнезда. Това е интригуваща идея, но трудна за проверка“, коментира Спотисууд.

Справка: H. A. Isack, J. I. Ibrahim et al. Do honey badgers and greater honeyguide birds cooperate to access bees’ nests? Ecological evidence and honey-hunter accounts.Journal of Zoology DOI: 10.1111/jzo.13093