Растенията се справят със стреса като произвеждат собствен аспирин

Индуцираното от стреса производство на салицилова киселина може да помогне на растенията да оцелеят при суша и нападения от насекоми

Ваня Милева Последна промяна на 19 юли 2022 в 00:01 8269 0

Две растения от един и същи вид едно до друго. Това вдясно не изглежда толкова зелено и здраво, колкото това вляво.
Растения в лабораторията на UCR, които променят цвета си в отговор на силен светлинен стрес. Кредит: Jin-Zheng Wang/UCR

Салициловата киселина, активната съставка на аспирина, е важен растителен хормон, който играе роля в растежа, развитието, фотосинтезата и устойчивостта на болести. И може да се окаже тайната за повишаване на устойчивостта на растенията към екологичния стрес, предизвикан от климатичната криза.

Изследователите вече проучват как действа този хормон при реакциите на стрес. В статия, публикувана в списание Science Advances, екипът изследва ролята на хормона в растение, наречено Arabidopsis, което е член на семейство Горчивки. Те се надяват, че ще могат да приложат откритията си и към много други растения.

"Бихме искали да можем да използваме придобитите знания за подобряване на устойчивостта на културите", коментира Дзин-Джън Уан (Jin-Zheng Wang), растителен генетик от Калифорнийския университет в Ривърсайд (UCR) и съавтор на новото изследване. "Това ще бъде от решаващо значение за снабдяването с храна в нашия все по-топъл и с все по-обилна светлина свят."

Растението Arabidopsis е ило подложено на стрес от околната среда, например светлинен стрес. Това води до производството на реактивни кислородни съединения или ROS (reactive oxygen species). При хората ROS могат да предизвикат появата на лунички или изгаряния. В зависимост от количеството на ROS в растенията, те могат или да убият растението, или да го предупредят за нарастващ стрес.

"При нива, които не са смъртоносни, ROS са като спешен призив за действие, давайки възможност за производство на защитни хормони като салицилова киселина", обяснява Уан. "ROS са нож с две остриета."

Изследователите откриват, че топлината, интензивното слънцегреене или сушата водят до образуването на сигнална молекула, известна като MEcPP. А тя от своя страна води до увеличаване на производството на салицилова киселина. Киселината е ключов компонент в поредица от защитни мерки, които растителните клетки предприемат, включително защита на хлоропластите - органелите в растителната клетка, където се извършва фотосинтезата.

"Това е все едно растенията да използват болкоуспокояващо за болки, точно както правим и ние", обяснява Вилхелмина ван де Вен (Wilhelmina van de Ven), растителен биолог от UCR и съавтор на първото изследване.

"Тъй като салициловата киселина помага на растенията да издържат на стреса, който става все по-разпространен с изменението на климата, възможността да се увеличи способността на растенията да я произвеждат представлява стъпка напред в борбата с въздействието на изменението на климата на живота", смята Катайон Дехеш (Katayoon Dehesh), водещ автор на статията и професор по молекулярна биохимия в UCR.

"Тези въздействия излизат извън рамките на нашата храна. Растенията пречистват въздуха ни, като поглъщат въглероден диоксид, предлагат ни сянка и осигуряват местообитание на множество животни. Ползите от увеличаването на тяхното оцеляване са експоненциални", отбелязва тя.

Сега екипът ще проучи как MEcPP се проявява при стрес и как да го използва, за да направи растенията по-устойчиви в условията на климатичната криза.

Справка: Reciprocity between a retrograde signal and a putative metalloprotease reconfigures plastidial metabolic and structural states