Странна птица - наполовина мъжка, наполовина женска

Ваня Милева Последна промяна на 09 октомври 2020 в 00:08 5258 0

Розовогърд гросбек гинандроморф. Кредит: Annie Lindsay

Мъжките от птиците от вида розовогърд гросбек (Pheucticus ludovicianus) имат червено-розови пера, докато женските имат жълто-кафяви пера. Но учени от природния резерват Паудермил (Пенсилвания, САЩ) откриха специална птица с мъжки цвят в едната половина на тялото и женски цвят в другата.

Принадлежността към двата пола повдига въпроса как това се отразява на поведението на животното, особено по време на брачния сезон.

Ани Линдзи (Annie Lindsay) и нейните колеги улавят и маркират птици с идентификационни етикети, когато изведнъж техен сътрудник съобщава по радиото за странна находка - птица с половин мъжко и наполовина женско оперение. Такива животни се наричат ​​гинандроморфи.

Ако птицата е като други гинандроморфи, открити досега, това ляво-дясно разделение може да се отнася и за вътрешността й, включително мозъка и репродуктивните органи.

Дори гърбовете на крилата и опашката на птицата показват отчетливи полови различия, като лявата страна е по-светла, кафеникава и без шарки, а дясната по-ярко черно-бяла.

Powdermill Nature Reserve Facebook

По време на брачния сезон оперението на птицата ще стане още по-ярко и „границата между мъжката и женската половина ще бъде много по-забележима“, обяснява Линдзи.

Събитието е много вълнуващо за екипа. Един от тях го описа като „да видиш еднорог“.

Още от 1962 г. орнитолозите от Птичия изследователски център Паудермил опръстеняват около 13 000 птици годишно в природния резерват Паудермил.

Пълната им база данни, която включва записи на стотици хиляди птици, съдържа по-малко от 10 двустранни гинандроморфа.

Последният път, когато в природния резерват е намерена една от тези частично мъжки, частично женски птици, през 2005 г. също розовогърд гросбек, с розови пера под едното крило и жълти под другото.

Гинандроморфът от 2005 г. Кредит: Powdermill Nature Reserve Facebook

Гинандроморфите се срещат сред много видове птици, насекоми и ракообразни - раци и омари. Тази птица вероятно е резултат от необичаен процес, при който два сперматозоида оплождат яйцеклетка, която има две ядра вместо едно. Тогава в яйцеклетката мъжките полови хромозоми могат да се развият от едната страна на тялото на ембриона, а женските полови хромозоми от другата, което в крайна сметка води до появата на птица с характеристиките на самка и самец, което се изразява не само с цвета на оперението.

Учените все още не знаят нищо за поведението на такива птици - дали ще се държат като женски или мъжки и дали могат да дадат потомство.

"Тъй като обикновено само левият яйчник е функционален при птиците, а лявата страна на тази птица е женска, теоретично тази птица може да роди малки, ако успешно се чифтосва с мъжки", пишат изследователите.

Но дори и с потенциално функциониращ яйчник, тази прекрасна птица може да не успее да се чифтоса. Като се има предвид, че този вид са пойни птици и мъжките разчитат на песните си, за да привлекат женски, не е ясно дали тази птица ще успее да привлече партньор, ако песента й е объркваща за другите птици.

Източник: Biologists Find Spectacular Bird That's Both Male And Female, Split Down The Middle, sciencealert