Тайна среща на учени за създаване на изкуствен човешки геном

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 май 2016 в 16:51 10065 0

Прис от Blade Runner.

Миналата седмица, във вторник, 10 май, се събраха на тайна среща в Харвард над сто учени, адвокати и предприемачи, за да обсъдят създаването на синтетичен човешки геном.

Това ще позволи създаването на изкуствени хора с предварително определени качества, съобщава Gizmodo.

Както пише Андрю Полак в New York Times, "на тези, които са присъствали им е казано, "да не се свързват с медиите или да туитват за срещата".

"Странно е, но журналисти не бяха поканени, а на присъстващите им е казано да държат езика си зад зъбите. Което като се има предвид важността на темата, е очевидна причина за безпокойство" - отбелязва Джордж Дворски в Gizmodo.

Идеята за създаването на синтетичен човешки геном е качествено различна от редактирането на гени. Този път учените няма да поправят тук-там някой ген, а ще произведат цялостна ДНК. Синтетичната геномика се различава от генетичните модификации, в нея не се използват естествено срещащи се гени. Вместо това, тя експериментира със специално конструирани базови двойки. Това отваря вратата за по-голям спектър от възможности като генетиците няма да бъдат задължени от двете базови двойки, произведени от природата.

В момента учените виждат в синтетичната геномика начин за изграждане на нови микроби и животни, но същият принцип важи и за хората. Това отваря перспективата за създаването специално проектирани хора или дори хора без родители.

Такъв опит ще повдигне множество етични въпроси. Може ли учените да създават хора с определени качества, може ли да стане така, че да се създават и отглеждат специално, за да бъдат войници? Ще може ли да се правят копия на определени хора?

Такава тема изисква сериозно обсъждане и дебат. Но поради неясни причини, това футуристично начинание се пазеше в тайна.

Източник: extremetech.com

Според Джордж Чърч (George Church), професор по генетика в Harvard Medical School и основен организатор на предложения проект, това е недоразумение. Чърч заяви, че срещата не е била за синтетични човешки геноми, а по-скоро за подобряването на възможностите за синтез на дълги нишки ДНК, които генетиците да използват, за да създават всякакъв вид животни, растения и микроби. "Те нарисуваха картина, която не мисля, че проектът представлява. Ако проектът беше такъв, щях да се махна от него" - заяви Чърч, цитиран от NYT.

Всичко това звучи като замазване на очите, защото, както Полак посочва, оригиналното име на проекта е "HGP2: Проект за синтез на човешки геном" (HGP2: The Human Genome Synthesis Project). Нещо повече, в покана за срещата ясно се посочва, че основната ѝ цел ще бъде "да се синтезира пълен човешки геном в клетъчна линия в рамките на период от десет години". По-късно организаторите промениха името на срещата с "HGP-Write: Тестване на големи синтетични геноми в клртки". Причината за промяната, по техните думи е, че първоначалното име е трябва да бъде с "по-привличащо заглавие" (headline-grabbing). Това е супер странно нещо, предвид факта, че заседанието бе закрито за медиите.