Тези животни са изчезнали през 2023 г

"Просто няма повече време"

Ваня Милева Последна промяна на 18 декември 2023 в 00:00 9520 0

Рядка снимка на Кауаи, направена от американски биолог

Кредит USFWS / Robert Shallenberger

Рядка снимка на птицата Кауаиоо, направена от американски биолог

Цели видове животни са изчезвали в миналото, когато хората са имали по-варварско отношение към природата. Това се случва сега.

През 2023 г. учените обявяват 21 вида за официално изчезнали и всичките в САЩ. В срамния списък са включени птици, миди, риби и един бозайник. Виновни са унищожаването на местообитанията, замърсяването, промяната на климата, инвазивните видове и директното унищожаване. Днешната скорост на изчезване е "най-малко десетки до стотици пъти по-висока отколкото е бил средно през последните 10 милиона години", се посочва в доклад на ООН.

И все пак биолози и природозащитници се борят да пощадят застрашени видове, за които не е потвърдено изчезването, кауза, която спаси много животни и растения през последните десетилетия: скален орел (Haliaeetus leucocephalus), гърбат кит (Megaptera novaeangliae), американски алигатор (Alligator mississippiensis), американски жерав (Grus americana) и други.

"Докато не е твърде късно, не е твърде късно", коментира пред Mashable Си Маккеон (Sea McKeon), биолог и директор на морската програма към American Bird Conservancy.

През 2023 г. Службата за опазването на рибата и дивата природа на САЩ обявява, че е твърде късно за тези видове, но подчертава, че се фокусира върху спасяването на много други уязвими, все още дишащи видове.

"Крайната цел е да възстановим тези видове, така че повече да не се нуждаят от защитата на Закона за [застрашените видове]", казва в изявление Директорът на Службата за опазването на рибата и дивата природа Марта Уилямс (Martha Williams).

Изчезнали са 10 вида птици:

Снимка/рисункаВидКъде е видяна за последен път
1 Vermivora bachmanii веднъж намерен във Флорида, Южна Каролина
2 Zosterops conspicillatus Гуам
3 Akialoa ellisiana Хавай
4 Kauaʻi nukupuʻu (Hemignathus hanapepe) Хавай
5 Kauaʻi ʻōʻō (Moho braccatus) Хавай
6 large Kauaʻi thrush (Myadestes myadestinus) Хавай
7 Maui ʻakepa (Loxops ochraceus) Хавай
8 Maui nukupuʻu (Hemignathus affinis) Хавай
9 Molokaʻi creeper (Paroreomyza flammea) Хавай
10 poʻo-uli (Melamprosops phaeosoma) Хавай

Островните видове са особено уязвими към изчезване, тъй като често не съществуват никъде другаде. Местните птици на Хаваите, които може да обитават само един остров или определена островна област, са унищожени от изменението на климата, болестите и инвазивните хищници.

"Просто няма повече време."

За да противодействат срещу изчезването на птици на най-отдалечените (по разстояние) острови в света, щатът Хавай си сътрудничи с природозащитниците за значително намаляване на популацията на инвазивни комари, които заразяват птиците с птича малария. Обмислят се различни видове управление на вредителите.

"Тези комари, съчетани с изменението на климата, са екзистенциална заплаха за хавайските птици", обяснява Маккеон. "Просто няма повече време," добавя той.

Сред изчезналите видове в списъка за 2023 г. е яркото Бахманово коприварче, пойна птица, поставена в списък на застрашените видове през 1967 г. Масовата сеч са унищожили блатистите местообитания на тази птица и довеждат до изчезването на популацията.

"Това са едни от най-известните пойни птици в света", обяснява Маккеон, говорейки както за коприварчето на Бахман, така и за свързаните с него видове. "Загубихме ги поради липса на защита за тези местообитания."

Илюстрация от 19-ти век на коприварчето на Бахман. Кредит: Робърт Хавел / Джон Джеймс Одюбон

Изчезнали са 8 вида миди: Pleurobema marshalliEpioblasma othcaloogensisTheliderma stapes, Epioblasma metastriataEpioblasma torulosa, Epioblasma torulosa, Epioblasma turgidula, Epioblasma florentina florentina.

Мидите, филтриращи животни, които живеят защитени в черупки, са жизненоважни части от сладководните екосистеми. Те филтрират вредните водорасли и бактерии и осигуряват храна и местообитание за множество видове.

"Това е еволюционен победител и ние ги губим бързо."

Мидите също са развили впечатляващи адаптации, за да оцелеят и процъфтяват. Когато се раждат, те са просто плаващ планктон, така че видът е разработил забележителни начини да се придържа към животни като риби, за да се придържа нагоре по течението и да избегне отнасянето си далеч от тяхната екосистема.

"Това е еволюционен победител и ние ги губим бързо", коментира Маккеон.

Празна черупка на изчезналата жълтоцветна перлена мида. Кредит: USFWS

Изчезнали са два вида риби: Gambusia georgei (Тексас), Noturus trautmani (Охайо).

Бозайникът, който е изчезнал е Pteropus tokudae от семейство Плодоядни прилепи (Pteropodidae) (Гуам)

Застрашените видове в Европа

Поне 1 677 от около 15 000 вида, подложени на оценка, са заплашени от изчезване в Европа, показват данните на Международния съюз за защита на природата.

Сред застрашените видове в Европа в най-голяма опасност са охлювите, мидите и рибите. Около половината от типичните за Европа видове дървета също са застрашени, включително конският кестен. В категорията на застрашените попадат и една пета от земноводните и влечугите. Полярната лисица, европейската норка, средиземноморският тюлен монах, северо-атлантическият гладък кит и полярната мечка са сред най-застрашените бозайници в Европа. Видовете, които опрашват растенията, също намаляват. Около 10% от видовете пчели и пеперуди са заплашени.

Застрашените видове в България

Повече от една четвърт от около 400-те вида птици у нас са включени в Червената книга като застрашени от изчезване. До неотдавна те са били многобройни и вероятно накои от тях са ви познати - сред тях са: черен щъркел, скален орел, черен кълвач, горски бекас, гълъбът хралупар, белогръб кълвач, черен кълвач, египетски лешояд, орел змияр, ловен сокол, белошипа ветрушка и др.

19 бозайници са вписани в Червената книга на България и са защитени от закона и преследването и убиването им се наказва строго. Сред тях са:

• Кафява мечка;
  • Дива котка (която прилича на домашната котка, но е по-едра, населява горите);
  • Пъстър пор;
  • Златка;
  • Подковонос на Мехели (прилеп);
  • Полски лалугер;
  • Средиземноморски подковонос (прилеп);
  • Малък вечерник (прилеп);
  • Вълк;
  • Морска свиня;
  • Тюлен монах;
  • Норка;
  • Мишевиден сънливец;
  • Широкоух прилеп и други видове прилепи.

По принцип, черноморският тюлен-монах се счита за изчезнал, макар че отделни екземпляри са били виждани за последен път през 1991 г. Изчезнала е и европейската норка.

Може да е изненадващо за някои, но вълкът е в категорията уязвими от изчезване в Червената книга. Вълк в защитена зона Източни Родопи, България. Кредит: Wikimedia Commons

В Червената книга са описани 2 земноводни (алпийски тритон и сирийска чесновница) и 13 влечуги. Защитени са и двата вида сухоземни костенурки, срещащи се у нас: шипоопашатата и шипобедрената костенурка. В Червената книга са вписани и двата вида миноги - ручейна (европейска) минога и дунавска минога, а също и 22 костни риби като див шаран, кавказко попче, деветиглена бодливка, михалца, волжка бяла риба, келерово попче и др.

Сухоземните костенурки са защитен вид и не бива да се отглеждат като домашни любимци. Може да подкрепите опазването им като дарите средства за лечението на пострадали или болни костенурки. Кредит: Фондация "Геа Челониа"

Да не вредим. Да не убиваме. Ако намерите на път или друго оживено място животно, преместете го на безопасно разстояние от него, в посоката, в която се е насочило, и го оставете там. Сухоземните костенурки са защитен вид и не бива да се отглеждат като домашни любимци.

Ако срещнем пострадало животно, преди да предприемете действия, трябва да знаете, че в зависимост от това на какво животно сте попаднали, вариантите да потърсите помощ или съвет са няколко, предвид дали е защитен вид или не. Ако е защитен вид трябва да се свържете със съответната Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), на територията, на която се намирате, като за посредник може да използвате телефон 112.

These animals went extinct in 2023, Мashable