Учени превърнаха структурата на коронавируса в музика (аудио)

Ваня Милева Последна промяна на 06 април 2020 в 10:07 3408 0

Кредит: Markus J. Buehler

Вероятно сте виждали десетки изображения на новия коронавирус - причинил досега 1 милион инфекции и десетки хиляди смъртни случаи.

Сега учените измислиха начин да го чуете: чрез превод на структурата на известния му шипов протеин в музика.

Звуците, които чувате - на звънчета, струни, флейта - всички те представляват различни аспекти на шиповидния протеин (отгоре), който стърчи от повърхността на вируса и му помага да се прикрепва към човешките клетки. Както всички протеини, шиповите са направени от комбинации от аминокиселини. Използвайки нова техника, наречена sonification, учени от Масачузетския технологичен институт присвоиха на всяка аминокиселина уникална нота в музикалната гама, превръщайки целия протеин в музикална партитура.

Но в реалния живот тези аминокиселини са склонни да се извиват в спирала или да се разпростират в лист. Изследователите улавят тези характеристики, като променят продължителността и обема на нотите. Молекулярните вибрации, дължащи се на топлината, също получават свои собствени звуци.

Но защо е нужно да се "превежда" вирус в музика?

Новият формат може да помогне на учените да намерят участъци в протеина, където антителата или лекарствата могат да се свържат - просто чрез търсене на специфични музикални последователности, които съответстват на тези участъци.

Това, казват изследователите, е по-бързо и по-интуитивно от конвенционалните методи, използвани за изследване на протеините, като молекулярното моделиране. Те добавят, че сравнявайки музикалната последователност на шиповия протеин с голяма база данни с други трансформирани по този начин протеини, може един ден да се намери такъв, който може да прилепне към шипа - пречейки на вируса да заразява клетките.

Що се отнася до инструментите, те са изцяло избор на изследователите. В този случай основните ноти са на японско кото - успокояващи звуци, които биха могли да внесат спокойствие в тези времена на неприятности.

Scientists have turned the structure of the coronavirus into music, Science magazine