Учени са открили нов метод, който може да подпомага нервната регенерация

Никола Кереков Последна промяна на 27 януари 2016 в 13:33 5061 0

Кредит Dartmouth College

Увредените нерви водят до различни катастрофални за здравето проблеми, от невродегенеративни заболявания като Пакринсон и Алцхаймер, до тежки увреждания като парализа.

Ново изследване на американски учени обаче може да промени всичко. Учените са докладвали сериозен прогрес при синтезирането на рядък тип молекули, които подпомагат увредените нервни клетки да започнат да растат отново.

Предишни изследвания са разгледали потенциалната употреба на невротрофините за лечение на повредени нерви. Невротрофините са протеини, които подпомагат развитието на невроните, но това им качество идва заедно с известни недостатъци, включително ниска стабилност и ниско ниво на проникване в тъканите. Имайки предвид тези недостатъци, учените са започнали изследвания върху група малки молекулни продукти, които могат да действат като невротрофини без да проявяват повечето от негативните им аспекти.

Лошата новина е, че сложната структура на тези молекули - наречените естествени невротрофични продукти - прави много трудно за учените да ги синтезират в необходимото количество, за да ги тестват. И тук се намесва новото изследване на научен екип от Dartmouth College. Изследователите са открили, че наскоро открита химична реакция може да се използва за генерирането на най-потентните и редки членове на тези естествени продукти.

Те са успели да произведат три естествени невротрофични продукти и са демонстрирали използването на нова реакция за синтезирането им. Ако тези продукти могат да се произведат успешно в по-голям мащаб може да се окаже, че сме на път да създадем медикаменти, които да накарат нервните клетки да се възстановяват след заболяване или травма.

"Такива открития са от изключителна важност при генерирането на научна основа, необходима за прилагането на редки естествени продукти като терапевтични агенти," смята Глен Микалицио (Glenn Micalizio), един от съавторите в изследването. "Казано по-просто, без синтетичен метод за достъп до такива агенти, разработването на лекарства базирани на тяхната структура би било невъзможно."

"Въпреки че други методи за синтез на естествени продукти от този клас са били докладвани наскоро и от други учени, нашето постижение дефинира уникален синтетичен път, който може да се използва за изготвянето на синтетични аналози, които са недостъпни по другите методи," добавя той. "Това бележи първото успешно приложение на нашия химичен метод за хидринданов синтез при генерирането на естествени продукти."

Както може да се предположи от комплексния характер на новото изследване, ще отнеме известно време преди то да достигне до реална употреба при производството на медикаменти, но все пак това представлява важна стъпка в правилната посока. Въпреки че и преди е имало известни успехи в тази сфера - финландски учени успяха да постигнат известна нервна регенерация при плъхове през 2009 г. - все пак това е дълъг и бавен процес.

Резултатите са били публикувани в Journal of the American Chemical Society.

Източник: Science Allert