Учените са създали червей с глава и мозък от друг вид червей

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 ноември 2015 в 15:17 4413 0

Кредит Tufts University

Биолозите са създали червей, съединявайки глава и тяло от различни видове плоски червеи. Опитът показва, че развитието на организмите, зависи не само от генетиката.

Учените не са променяли ДНК, те са манипулирали електрическите синапси в тялото на червея. Само за няколко седмици Girardia dorotocephala, върху който се провежда опита, върнал оригиналната форма на главата си.

За новото проучване съобщава порталът CNET. А работата на биолозите е публикувана на 24 ноември в International Journal of Molecular Sciences.

Без да променят ДНК последователностите, биолози са създали хибридни плоски червеи с главата и тялото от два различни вида. Към тялото на един вид те прикрепили главата и мозъка на друг вид плосък червей. Трябва да се отбележи, че тези същества имат примитивен мозък, който се намира в предната част на червея. По-точно това е струпване на нервни клетки, наречено ганглий, от което тръгват надлъжни нервни стволове.

Без да повлияват на последователността на генома, учените манипулирали електрическите синапси (контакта между два съседни неврона или други възбудими клетки) в тялото на червея.

"Смята се, че последователността и структурата на хроматина - материалът, който съставя хромозомите, определя формата на тялото, но резултатите от нашето проучване показват, че функциите на физиологичните мрежи могат да променят анатомията, която съществува по подразбиране" - коментира авторът на изследването Майкъл Ливайн

Екипът учени провежда своите експерименти върху Girardia dorotocephala - тип плоски червеи с високи регенеративни способности. Биолозите прекъснали електрическите сигнали, които се предават по протеинови канали, съединяващи възбудимите клетки. Променила се не само главата на червея, но и мозъка й, както и разпределението на стволовите клетки. Тези промени са временни. Няколко седмици по-късно червеите Girardia dorotocephala върнали оригиналната форма на главата си.

Учените отбелязват, че колкото по-далече са разположени плоските червеи на еволюционната скала, толкова по-трудно ще бъде да се проведе опитът и да се "свържат" два различни вида червеи. Авторите смятат, че техният опит ще допринесе за разбирането на еволюционния процес и ще бъде полезен за регенеративната медицина.

Плоските червеи (Platyhelminthes) са тип билатерални (с двустранна симетрия) безгръбначни. При плоските червеи, за първи път у многоклетъчни животни се появява трети, среден слой - мезодерма, който участва в образуването на органите и системите от органи.