Предполага се, че подводницата, която бе в неизвестност от неделя насам, е била смазана от високото налягане, сочат откритите отломки в близост до останките на "Титаник".
Бреговата охрана на САЩ потвърждава, че отломките, намерени близо до останките на "Титаник", са част от изгубения подводен апарат "Титан". Подводницата е претърпяла "катастрофална имплозия", в резултат на която са загинали петимата мъже в нея, заяви Бреговата охрана на САЩ на пресконференция в четвъртък (22 юни).
Отломките, останки от изгубената подводница "Титан", са открити само на 200 метра от корабокрушението на "Титаник", близо до носа му. Те са намерени след четиридневно издирване от международна спасителна акция, ръководена от канадски и американски служби.
Поддържащите кораби са загубили контакт с построения по поръчка подводен апарат в неделя сутринта (18 юни) в 9:45 EDT (16:45 ч. българско време), приблизително 1 час и 45 минути след 2,5-часовото му спускане към останките на "Титаник", които се намират на 3 800 метра под повърхността и на около 1 500 километра източно от полуостров Кейп Код.
"Отломките съответстват на катастрофална загуба на напорната камера. След като установихме това, незабавно уведомихме семействата", заяви контраадмирал Джон Моугър от бреговата охрана на САЩ, който ръководи издирването на "Титан". От бреговата охрана искат да "изкажат съболезнованията си на семействата на намиращите се на борда", допълва Маугър.
Изчезналият екипаж се е състоял от Хамиш Хардинг, британски милиардер и авантюрист; Шахзада Дауд, пакистанско-британски бизнесмен, и неговия 19-годишен син Сулеман; Стоктън Ръш, главен изпълнителен директор и основател на OceanGate Expeditions, и Пол-Анри Наржоле, френски пилот на подводница.
OceanGate - собственик на подводницата и частна компания, която е взимала по 250 000 долара на човек за провеждане на екскурзията - пише в изявление на уебсайта си, че загубата на екипажа е "изключително тъжен момент за нашите отдадени служители, които са дълбоко покрусени и скърбят за тази загуба".
Остава надеждата, че слабите, периодично чуващи се звуци, засечени в близост до останките от канадски самолет, са били опит на екипажа да сигнализира за местоположението си, докато ROV, Odysseus 6k, управляван от канадския надводен кораб Horizon Arctic, да не е открил отломките на Титан.
Потопяемият апарат "Титан" извършва спускане по време на предишна експедиция. Кредит: OceanGate
Дейл Моле, бивш лекар от военноморските сили на САЩ, заявява пред Би Би Си, че находката "свидетелства за имплозия".
"Смъртта би настъпила мигновено", обяснява Моле, което, макар и трагично, не е толкова мъчително, колкото да си заклещен в тесен кораб с бавно намаляващи запаси от кислород.
"Можете само да си представите какво щеше да е... студено е, кислородът свършва", добавя Моле. "Ако не можем да ги върнем, това е най-добрият възможен сценарий".
Титан е експериментален подводен апарат за пет души, чийто проект не е бил класифициран, което означава, че е построен без регулаторно одобрение от корабните организации за класификация.
Управлявана от геймърски контролер Logitech и изработена от титан и навити на нишки въглеродни влакна, подводницата е затворена с болтове отвън. Това означава, че екипажът вътре не може да я отвори, за да бъде пуснат навън, екип на повърхността трябва да разпечата люка.
След обявяването на изчезването на "Титан" екипите за търсене и спасяване се заемат да открият кораба. По време на издирването морските учени изказват предположения за редица възможни сценарии за изчезването на кораба. Сред тях са прекъсване на електрозахранването, електрически повреди, неблагоприятни метеорологични условия, заклещване на подводницата в парче от останките на "Титаник" или, както потвърждава откриването на отломките, катастрофална имплозия на корпуса на кораба.
Възможни сценарии
Как и кога е настъпила тази имплозия не е ясно, но нестандартната конструкция на плавателния съд оставя на експертите много възможни сценарии. Някои учени предполагат, че "Титан" най-вероятно е имплодирал поради повреда в корпуса от въглеродни влакна и титан.
Други твърдят, че повредата е била причинена от визьора - стъклен екран, чийто производител е сертифицирал като безопасен само на дълбочина 1300 м, докато "Титаник" се намира на около 3800 м под повърхността.
Спукването вероятно би предизвикало силна и мигновена имплозия, тъй като водата под високо налягане отвън е заляла подводницата, изкъртвайки задния капак, рамката за приземяване и разкъсвайки корпуса на подводницата, смазвайки намиращите се вътре.
Гмуркането се е състояло след една особено сурови условия, по време на кратка почивка от неблагоприятните метеорологични условия, пише Хардинг, преди да се отправи на пътешествие.
"Поради най-лошата зима в Нюфаундленд от 40 години насам, тази мисия вероятно ще бъде първата и единствена пилотирана мисия до "Титаник" през 2023 г.", пише Хардинг в Инстаграм, 17 юни. "Току-що се отвори метеорологичен прозорец и утре ще направим опит за гмуркане. Вчера започнахме да плаваме от Сейнт Джонс, Нюфаундленд, Канада, и планираме да започнем операциите по гмуркане около 4 часа сутринта утре. Дотогава ни предстоят много приготовления и инструктажи".
Източник: Titanic sub was lost due to catastrophic implosion, US coast guard says, Live Science
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари