Земните пчели обичат да си играят с топчета (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 03 ноември 2022 в 00:01 5035 0

Търкаляне на топчета от земни пчели (Bombus terrestris). Кредит: Dona et al., doi: 10.1016/j.anbehav.2022.08.013.

Нови изследвания, проведени от Лондонския университет "Куин Мери", показват, че търкалянето на дървени топчета от земни пчели (Bombus terrestris) отговаря на поведенческите критерии за игра на животните и е сходно с играта при други животни.

Играта не се ограничава само до хората, а е феномен, който се наблюдава при много животински видове.

Смята се, че тя допринася за здравословното развитие и поддържане на когнитивните и двигателните способности на животните, което може например да е от полза за стратегиите за хранене, и се счита за важен аспект на доброто отношение към животните.

Повечето примери за игра са от бозайници с голям мозък и птици, докато систематичните изследвания на играта при други животни са много ограничени. Това може да се дължи на исторически трудното дефиниране и изследване на игровото поведение при различните животни.

"Нашето изследване дава убедителни доказателства, че умът на насекомите е много по-сложен, отколкото можем да си представим", коментира водещият автор професор Ларс Читка (Lars Chittka), изследовател от Университета "Куин Мери" в Лондон.

"Има много животни, които играят само с цел удоволствие, но повечето примери идват от млади бозайници и птици."

"Получаваме все повече доказателства в подкрепа на необходимостта да направим всичко възможно, за да защитим насекомите, които са далеч от безмозъчните, без чувства същества, за каквито традиционно ги смятаме."

В експеримента професор Читка и колегите му проследяват 45 пчели и им дават възможност да вървят по безпрепятствена пътека, за да достигнат до зона за хранене, или да се отклонят от тази пътека в зони с дървени топки.

Отделни пчели търкалят топките до впечатляващите 117 пъти по време на експеримента.

Повтарящото се поведение подсказва, че търкалянето на топките носи удоволствие на насекомите.

Това е подкрепено от допълнителен експеримент, при който на други 42 пчели бе предоставен достъп до две цветни камери, едната от които винаги съдържа подвижни топки, а другата - без никакви предмети.

Когато са били тествани и им бил предоставен избор между двете камери, като нито една от които не съдържала топчета, пчелите показали предпочитание към цвета на камерата, която преди това е имала дървените топчета.

Начинът на провеждане на експериментите изключва всякакво предположение, че пчелите движат топчетата с някаква друга цел, различна от играта.

Търкалянето на топките не е допринесло за стратегии за оцеляване, като например набавяне на храна, разчистване или чифтосване, и е извършено в условия без стрес.

"Със сигурност е смайващо, на моменти забавно, да наблюдаваш как пчелите се проявяват в нещо като игра. Те се приближават до тези "играчки" и ги търкалят отново и отново", отбелязва Самади Галпаяж (Samadi Galpayage), докторант в Университета "Куин Мери", Лондон.

"Това още веднъж показва, че въпреки малкия си размер и миниатюрните си мозъци, те са нещо повече от малки роботи."

"Възможно е всъщност да изпитват някакви положителни емоционални състояния, дори и рудиментарни, както правят други по-големи пухкави или не толкова пухкави животни."

"Подобно откритие има значение за разбирането ни за усещанията на насекомите и, надяваме се, ще ни насърчи да уважаваме и защитаваме живота на Земята все повече."

Справка: Hiruni Samadi Galpayage Dona et al. Do bumble bees play? Animal Behaviour, published online October 19, 2022; doi: 10.1016/j.anbehav.2022.08.013