Животът е одушевена вода

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 март 2016 в 09:32 11123 0

На 22 март целият свят чества Световния ден на водата. Водата е уникално вещество, без вода е невъзможно нито възникването, нито поддържането на живота.

Високото водно съдържание в нашето тяло кара много биолози да предполагат, че животът на Земята е възникнал в океана. Процентното съдържанието на такива елементи като калций и калий в морската вода е близко до това в кръвта и тъканите. През 19-ти век френския физиолог Клод Бернард изказва предположението, че живите системи се стремят тяхната вътрешна среда да има сходство с познатите условия от ранната история на живота.

Добра новина за ловците на извънземен живот: Водата може би е по-широко разпространена в планетарните системи отколкото се смяташе досега. Екип от учени, изследващи произхода на водата в нашата слънчева система, е направил заключението, че половината от земната вода е образувана преди да се роди слънцето, тоест е била в първичния облак от прах и газ, от който се е образувала нашата Слънчева система, пише Science magazine.

Всички организми на нашата планета са свързани с водата. Физиологът Р. Дюбуа (1818—1896) казва, че организмът представлява одушевена вода – eau animale. Количеството й в живите организми, с изключение на спорите и някои семена, се колебае от 60 до 99,7% от теглото. При висшите животни най-наситени с вода са интензивно работещите органи. Ако в скелета е 22%, в мускулите 76.6%, то в сърцето достига 79.3%, а в кората на главния мозък – 83.3%. При младите организми, когато растат интензивно количеството на водата е над 90%, а при възрастните пада до 50%.

Водата е течност, която премества молекулните компоненти от едно място на друго и облекчава химичните реакции. Вода е подхранваща и очистваща течност, донасяща хранителни вещества и отнасяща отпадъците. Ако молекулите трябва да се разкъсат и възстановят по контролиран начин, ако информациония код трябва да бъдат преведен в работещи молекули и ако информационната памет трябва да се запази за дълъг период, само водата може да удовлетвори тези изисквания на нашата планета.

h2o

Водна молекула. Илюстрация:Radius

Водата:

• остава течна в достатъчно широк диапазон от температури;
  • има слаба топлопроводимост;
  • водата е почти единственото вещество (освен сребърния хлорид), което се разширява при замръзване. Заради това водоемите не замръзват до дъно и в тях е възможен живот;
  • водата има максимална плътност не при замръзване, а при tо = +4оС, поради което под вода през зимата живеят риби и други организми.
  • водата има огромна топлоемкост. Затова океаните работят като терморегулатори, поддържайки устойчивостта на климата и по този начин създавайки условия за безопасен органичен живот;
  • водата е универсален разтворител и затова в клетките могат да протичат химически реакции.

Снимка: Bjørk – National Geographic Wallpapers

Водата е съгласувано действаща система, в която всяко действие се разпространява по “щафетен” път на хиляди междуатомни разстояния, т. е. има “далекодействие”.

Някои учени смятат, че цялата хидросфера на Земята в същност е една гигантска “молекула” вода. Установено е, че водата може да се активира от естествените електромагнитни полета от земен и космически произход.

Възможно ли е биосферата на Земята да е единен суперорганизъм и това да е следствие от тези свойства на водата и всички организми да са съставни части, “капчици” от тази супермолекула земна вода?

Къде се е зародил живота?

Най-вероятна среда за люлка на живота е водата и то – топлата, защото в студената (леда) процесите ще се извършват бавно. Високата температура за химическия синтез може да се предизвика от ултравиолетовите лъчи, електрическите разряди и/или вулканите.

В днешно време условия, сходни с тези, при които са живели първите жизнени структури могат да се намерят в горещите минерални извори, такива като в парка Йелоустоун или около подводните термални извори – черни и бели комини – и днес любимо място на някои организми - архибактериите – екстремофили.

Origin of Life