Кой ще спечели Нобеловата награда за физика? Прогнозите за 2023 на Physics World (инфографика)

Ваня Милева Последна промяна на 03 октомври 2023 в 00:00 2000 0

Трудно е да се правят прогнози за кой ще спечели следващата Нобелова награда за физика, когато дори номинираните не са известни, но ето че един авторитетен сайт не се отказва. Съспенсът ще приключи скоро, но дотогава нека се запознаем с предвижданията на Physics World за победителя.

Всъщност Physics World има само една правилна прогноза в миналото. Това е през 2013 г., когато Питър Хигс и Франсоа Енглерт печелят наградата за тяхното предсказване на механизма на Хигс – работа, която те извършват през далечната 1964 г. Щеше да е истински шок, ако двамата не бяха спечелили наградата през онази година, защото  през 2012 г. физиците от ЦЕРН обявиха, че бозонът на Хигс най-накрая е наблюдаван.

През последните няколко десетилетия те правят много прогнози, които не се сбъдват за годините, когато са направени, някои от кандидатите са спечелили награди през следващите години.

Наградата за 2022 г. е чудесен пример за това. И тримата победители –  Ален Аспект (Alain Aspect), Джон Клаузер (John Clauser) и Антон Цайлингер (Anton Zeilinger) – са в техния списък с прогнози през 2013 г. Също така споменати в този списък за 2013 г. (и прогноза за 2009 г. ) са Мишел Майор (Michel Mayor) и Дидие Кело (Didier Queloz), които споделят наградата за 2019 г. с Джеймс Пийбълс (James Peebles).

Изглежда че прогнозите в крайна сметка могат да се сбъднат!

Затова нека се запознаем с прогнозите на Physics World и за тази година.

Прогностична инфографика

Инфографика с различните раздели във физикйата, удостоени с Нобелови награди. Кредит: Hamish Johnston/IOP Publishing

Вместо кристална топка Physics World използват тази инфографика, която показва Нобеловите награди по физика по различни дисциплини (вижте фигурата).

Авторите предполагат, че Нобеловият комитет се опитва да разпредели наградите, така че да не изглежда, че една област доминира над други за наградата. Но тъй като обсъжданията на комисията се пазят в строга тайна в продължение на 50 години, никой няма представа дали се прави така в момента.

Едно нещо, което изпъква в инфографиката, и то е, че в три от последните шест години наградите са отишли ​​при физици, работещи в областта на астрономията, астрофизиката и космологията. Така че много е вероятно победителят(ите) от 2023 г. да не работят в тези области. Това изключва награда, свързана с космическия телескоп "Джеймс Уеб", но вероятно ще стане в бъдеще.

Миналогодишната награда бе в областта на квантовата физика, така че е неуместно да се прогнозира друга награда в тази област.

Квантовото изчисление обаче бележи скокообразно развитие през последните няколко десетилетия, така че екипът на Physics World предвижда награда за разработване на теоретичните основи на квантовото изчисление. Сред потенциалните лауреати са Игнасио Чирак (Ignacio Cirac), Дейвид Дойч (David Deutsch), Петер Шор (Peter Shor) и Петер Золер (Peter Zoller). Постиженията им бяха отличени от списание Science сред 10-те най-големи научни пробива за 2022 г., а печелят и наградата Breakthrough prize за 2022 г.

Друга награда, която се чака дълго време, и тя е в областта на квантовата физика, ще трябва да отиде при Якир Ахаронов (Yakir Aharonov) и сър Майкъл Бери (Michael Berry) за откритията, които носят техните имена. Това са ефектът на Ахаронов-Бом и фазата на Бери – две странни и дълбоки следствия от математиката в квантовата теория. (прочетете повече за работата на Ахаронов в "Нов парадокс в квантовата механика - три гълъба в два гълъбарника")

Инфографиката показва, че не е имало награда за кондензирана материя от 2016 г., а през 2018 г. за последен път е дадена награда за атомна, молекулярна и оптична физика. И двете са огромни полета, така че изглеждат много обещаващи за награди през 2023 г.

Някои от фаворитите на Physics World в тези области са Федерико Капасо (Federico Capasso) за значителния му принос към фотониката (вж ""Металещи" ще направят революция във фотоапаратите"); Лена Хау (Lena Hau) за работата й върху бавната светлина; и Пабло Джарило-Хереро (Pablo Jarillo-Herrero) за работата си върху усукан графен.

Едно място за търсене на потенциални носители на Нобелова награда е списъкът на носителите на наградата Wolf по физика. Последните победители са Пол Коркум (Paul Corkum), Ференц Краус (Ferenc Krausz) и Ан Л'Юлие (Anne L'Huillier), „за пионерски принос в науката за свръхбързите лазери и физиката на атосекундите“. Това се вписва чудесно в очакванията за награда за оптика.

Тази година наградата за физика ще бъде обявена в 12:45 българско време (или по-късно) във вторник, 3 октомври. Скоро след като бъде направено съобщението, ще може да прочетете всичко за него и в нашия сайт.

Източник: Who will win the Nobel Prize for Physics? Our predictions for 2023 , Physics World