За първи път астрономи виждат звезда, поглъщаща планета - възможната съдба на Земята (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 05 май 2023 в 00:05 7717 0

планета, която потъва в звезда и ще бъде погълната от нея

Кредит International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/M. Garlick/M. Zamani

Художествено изображение на планета, която потъва в звезда и ще бъде погълната от нея.

Черни дупки, изяждащи звезди, са забелязвани многократно, но сега за пръв път е наблюдаван друг вид космическа вечеря: слънцеподобна звезда поглъща планета. Въпросната звезда се намира на 13 000 светлинни години от нас, т.е. в Млечния път, в съзвездието Орел (Aquila).

Астрономите от Института за астрофизика и космически изследвания "Кавли" към Масачузетския технологичен институт първоначално са наблюдавали как звездата увеличава яркостта си 100 пъти в продължение на 10 дни. Това се случва през май 2020 г., наблюдавано с помощта на Zwicky Transient Facility (ZTF) в обсерваторията Паломар на Калтек в Калифорния.

След това яркостта отслабна, но последва нов взрив, макар и по-слаб, но с по-голяма продължителност. Екипът от астрономи, ръководен от Кишалай Де (Kishalay De), се занимава повече от година, за да разбере какво точно би могло да се случи, и единственото, което може да обясни всичко, е, че планета се е приближила твърде близо до звездата си, след което се е блъснала в нея и я е погълната. Други телескопи, като този на обсерваторията "Кек" в Хавай, все още проверяват дали не са възможни други алтернативни обяснения, като например двойна система, в която се осъществява трансфер на материя, но в която водородът и хелият винаги преминават от една звезда към друга, но този път това не е наблюдавано.

Инфографика за планетата, която е била изядена от звезда. Кредит: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/P. Marenfeld

Едва когато са започнали да наблюдават звездата с телескопа на обсерваторията Паломар, е станало ясно. Използвайки инфрачервената камера от обсерваторията, те виждат, че звездата е много ярка в близката инфрачервена област. При тази дължина на вълната излъчването се получава от студена материя. Очевидно звездата е изхвърляла материя, която преди това сама е прихванала и която се е кондензирала в студени облаци прах.

Все още би могло да става въпрос за две звезди, които се сливат, но когато от екипа вземат данни и от инфрачервения спътник NEOWISE на НАСА, виждат, че количеството изхвърлена материя е само 1/1000 от това, което би се очаквало при сливане на двойна система звезди, с обща маса около 33 земни маси.

Така че това е било нещо с маса приблизително 1/1000 от тази на звездата, а това е маса, сравнима с тази на Юпитер. Следователно това е планета, която е погълната от звездата. Масата на самата звезда е от 0,8 до 1,5 от тази на Слънцето.

След около пет милиарда години нашето Слънце ще се превърне в звезда червен гигант и тогава съдбата на Земята ще бъде подобна като на тази планета: тогава Земята също ще бъде погълната от Слънцето.

Справка: De, K., MacLeod, M., Karambelkar, V. et al. An infrared transient from a star engulfing a planet. Nature 617, 55–60 (2023). https://doi.org/10.1038/s41586-023-05842-x

Източник: Astronomers Witness Star Devouring Planet: Possible Preview of the Ultimate Fate of Earth, NOIRLab.